Omzet Nederlandse varkensvlees gedaald
De consumptie van kip is de hoogste en groeide met 7,7 procent naar 544,1 miljoen euro. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau IRI Nederland en de cijfers zijn inclusief de discounters Aldi en Lidl. Het is nog niet eerder voorgekomen dat de omzet van gevogelte groter is dan de omzet van varkensvlees en rundvlees afzonderlijk. In rundvlees is de omzet over de eerste 36 weken van dit jaar 481,6 miljoen euro; een daling van 0,8 procent ten opzichte van vorig jaar.
Uit cijfers komt naar voren dat de consumptie van varkensvlees en rundvlees onder druk staat. Het onderzoeksbureau vermoedt dat de campagnes van onder meer de dierenorganisaties rondom vlees ertoe hebben geleid dat er minder vlees wordt gegeten. Dat is volgens IR-Nederland te zien aan het groeiend aantal flexitariërs’.
Duurdere kipvarianten
Voor gevogelte geldt dit blijkbaar niet, want hier is juist een sterke groei te zien door het groeiende aantal duurdere kipvarianten in het schap, zoals de Nieuwe Standaardkip (Jumbo), de Nieuwe AH Kip (AH) en Kip met Pluimgarantie (Vomar). Maar ook op de kipvarianten met sterren van het Beter Leven-kenmerk en biologisch kippenvlees.
De groei in kip is ook terug te zien in een stijging van de gemiddelde prijs per kilogram. Zowel Albert Heijn als Jumbo liet eerder dit jaar al weten een verschuiving te zien in de verkoop van de standaard kipfilet naar de bout en vooral de kippendij, kipdijfiletblokjes, kipdijbraadlapjes en kipsatéspies. Die delen van de kip werden tot voor kort nauwelijks gegeten in Nederland.
Wellicht voor de varkenssector is de pluimveehouderij een goed voorbeeld hoe men met marketing en productdiversificatie en –vernieuwing het marktaandeel kan vergroten en consumptie kan bevorderen. Het marketingsucces van 'Pulled Pork' in Engeland is daar ook een mooie illustratie van.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Tekst: IRI Nederland
Beeld: Agrio archief