Nieuw Deens keurmerk dierwelzijn voor varkens
Het nieuwe logo 'Bedre Dyrevelfærd' (Beter Dierwelzijn) bevat drie harten, die net als de Nederlandse driesterren zijn ingekleurd om de gradatie van dierwelzijn van het varkenvlees aan te geven. Hoe meer harten; hoe meer dierenwelzijn.
De Deense minister sprak bij de presentatie de hoop uit dat de Denen het nieuwe dierenwelzijnskeurmerk zal verwelkomen. Het keurmerk zal volgens hem de consument meer keuze bieden en hen in staat stellen om het dierenwelzijn te steunen dat past bij hun voorkeur en hun portemonnee.
Directe invloed
„Het maakt niet uit of de consument kiest voor varkensvlees met één, twee of drie harten. Ze weten straks hoeveel dierwelzijn zij kunnen kopen voor hun geld”, aldus minister Esben Lunde Larsen.
De minister verwacht dat veel Denen bereid zijn om een beetje extra te betalen voor dierwelzijn. Hij voorziet dat het keurmerk de consument in staat stelt een directe invloed uit te oefenen op het aan bod in de supermarkten.
Het keurmerk moet ook een stimulans voor varkenshouders zijn om meer dierwelzijnsmaatregelen door te voeren in ruil voor een meerprijs.
Alleen varkensvlees
Het dierenwelzijnskeurmerk zal in eerste instantie alleen voor varkensvlees worden uitgerold, maar later worden dit uitgebreid naar vlees van andere dieren.
Het keurmerk komt naast het gangbare vlees te liggen en zal in eerste instantie te koop zijn in Bilka, Føtex, Netto, Meny, Rema 1000, Kiwi, Spar, Lidl en Aldi supermarkten en slagers.