Rabobank verwacht dat biologisch 7 procent per jaar groeit
In de Thema-update voor Biologische Voeding zeggen zij dat de reguliere voedingsproducenten biologisch niet links kunnen laten liggen. Het groeit zo snel dat het weldra geen niche meer genoemd behoeft te worden.
'Biologisch tart de marktlogica. De economische recessie en de gematigde prijsontwikkeling van agri-grondstoffen van de afgelopen jaren lijken geen vat te hebben gehad op de biologische markt. In de afgelopen vijf jaar is de afzet van biologische voeding in Nederland met gemiddeld 11 procent per jaar gestegen. De voedingsmarkt als geheel haalde ‘maar’ 1 procent jaarlijkse groei', zo zeggen de Rabo-analisten.
De Rabobank ziet als oorzaak van de snelle groei van biologisch het vertrouwen dat de consumenten in het keurmerk hebben. Biologisch wordt als gezond en duurzaam beschouwd. 'Of biologisch eten echt gezonder en duurzamer is doet er bijna niet toe. De consument neemt dat aan, en dat heeft de afzet van biologische voeding een enorme boost gegeven', zegt de update.
Middenmoot
Nederland behoort binnen Europa tot de middenmoot in biologische omzet. Scandinavische landen en Zwitserland en Oostenrijk kennen grotere biologische marktaandelen. De Rabobank verwacht dat het marktaandeel in Nederland in 2025 tussen 6 en 7 procent zal uitkomen, een verdubbeling ten opzichte van 2015 (3,1 procent volgens Bionext). Grondstoffenleveranciers zullen wel de groei van de vraag bij moeten kunnen benen, stelt de Rabobank als voorwaarde voor de sterke groei van biologisch.
Volgens de update is het sterk afhankelijk van het type product hoe de groei zal zijn. Biologisch concurreert met beter leven-varianten op de vleesmarkt en sommige producten, zoals koffie en rijst, zijn biologisch lastig te telen.
De populariteit van biologisch is het hoogst bij eieren, ontbijtgranen en babyvoeding. Biologische groenten en fruit, zuivel en brood maken een vrij sterke groei door. Kip behoort tot de achterblijvers in de biologische markt als het de groeiverwachting betreft. Consumenten met biologische voorkeur kopen ook vaker onbewerkt voedsel dan bijvoorbeeld kant-en-klaar maaltijden.
Tekst: Jorg Tönjes
Beeld: Ellen Meinen, Jorg Tönjes