68 procent varkenshouder heeft onvoldoende kennis van voer
62 procent zegt dat zij vooral behoefte heeft aan kennis over de voersamenstelling en de werking van veevoeringrediënten. Het overgrote deel van de varkenshouders, vooral de vermeerderaar, is ervan overtuigd dat kennis naar een hoger niveau getild moet worden om de grootste kostenpost op het bedrijf beter te beheren en te controleren.
Meer kennis vergaren
Aan de enquête namen 150 varkenshouders deel. Geen groot aantal respondenten, maar de uitkomst van de enquête laat wel helder zien dat er werk aan de winkel is voor menig varkenshouder.
Voer en het varken zijn de kern van ieder bedrijf en vraagt om een ‘hands-on’ benadering. Gelukkig realiseren varkenshouder dit en willen hun kennis verder ontwikkelen; 81 procent vindt dat ze meer kennis moeten vergaren (zeugenhouders 88 procent en mesters 80 procent).
Kennis gebruiken
Als de varkenshouders deze kennis hebben, wat gaan ze hier mee op hun bedrijf doen? 31 procent wil een betere onderhandelingspositie bij de voerleverancier. 23 procent denkt aan zelf inkopen en mengen. „Met juiste markt- en grondstoffenkennis kan ik gericht inkopen”, reageert een varkenshouder.
7 procent zegt met deze kennis te gaan werken met voerbestelbedrijven via internet en een zelfde percentage wil samenwerken met andere varkenshouders in inkoop en mengen.31 procent van respondenten geeft aan de voersamenstelling liever over te laten aan de voerleverancier of een onafhankelijk adviseur (14 procent).
Lees het hele artikel in de nieuwste editie van het vakblad Pig Business dat op donderdag 3 november verschijnt.