‘Consument is bereid meer voor voedsel te betalen’
Dat is de overtuiging van Sebastiaan Schreijen. De Rabobank-analist is gespecialiseerd in consumentengedrag en deed zijn uitspraken vorige week op de jaarlijkse Nuffield najaarsbijeenkomst in Dronten op de Aeres Hogeschool. Volgens Schreijen biedt de huidige consument kansen voor boeren en telers. „De consument is steeds lastiger is om te peilen en vertoont extremer gedrag. Het ene moment eten ze gezond en het andere moment gaan ze naar de snackbar. De consument vertoont grillig gedrag op willekeurige momenten.”
Extreem gedrag
De Food & Agri Researcher zegt dat de gangbare consument meer en meer verdwijnt. „We kochten wat de massa kocht. Je ziet nu dat dit midden steeds meer leegloopt. Er is steeds meer neiging naar extreem gedrag.” Schreijen verwacht niet dat de totale uitgaven voor voedsel gaan stijgen. De huidige 10 tot 12 procent van het besteedbaar inkomen zullen volgens hem redelijk stabiel blijven.
De komende jaren verwacht de analist met name een sterke groei in online food shopping. Voor met name versproducten ziet de Rabobankman online veel kansen. „De verscategorie verkoopt het beste online. Online zijn de producten meer vers dan waar dan ook. De keten is korter wat een supermarkt nooit voor elkaar zal krijgen.”
Schreijen vindt dat de agrarische ondernemer veel meer zijn bedrijfsvoering op dergelijk consumentengedrag kan aanpassen. „Het kan niet meer als je als boer zomaar je producten aan de rand van het erf afzet, zonder dat je met consumentengedrag bezig bent.”
Tekst: Ruben van Boekel
Beeld: Ruben van Boekel