Driekwart open dag bezoekers positief over varkensbedrijf

De NVV hield een bezoekersenquête tijdens de open dag op 15 oktober. In totaal werden 54 enquêtes ingeleverd. De NVV beseft dat dit uiteraard geen representatief landelijk beeld geeft, maar geven de reacties wel een beeld van hoe de ondervraagde bezoekers over de varkenshouderij in het algemeen en het bedrijf van de familie Nijhof in het bijzonder, denken.
Uit eerdere enquêtes, bijvoorbeeld tijdens het Weekend van het Varken, bleek ook al dat mensen positiever denken over de varkenshouderij wanneer zij zelf zijn wezen kijken.
Negatief beeld
Ruim 20 procent van de ondervraagde bezoekers had nog nooit een varkensbedrijf bezocht. 7,5 procent van de ondervraagde mensen had een negatief beeld van de varkenshouderij voordat zij de stal in Haaksbergen bezochten en ruim 20 procent gaf aan ‘geen beeld’ te hebben van een varkenshouderij.
‘Weinig ruimte’, ‘stank’ en ‘bio-industrie’ waren enkele van de gemaakte opmerkingen, van de mensen die een negatief idee hadden over de varkenshouderij. Dit beeld veranderde na het bezoek aan de stallen in Haaksbergen.
Ruim driekwart van alle ondervraagde bezoekers gaven aan nu positiever te denken over de varkenshouderij. Alle mensen die eerder zeiden negatief te denken over varkensbedrijven zeiden nu een ‘positiever beeld’ te hebben. Een kwart bleef bij hetzelfde beeld dat ze al hadden. Od dat een negatioef of positief beeld was, vermeldt de enquête niet
Sociale media
Ruim 98 procent van de geënquêteerden stelde andere mensen ook aan te raden een varkensbedrijf te bezoeken. De bezoekers gaven ook tips mee, zoals: Geef mensen een rondleiding; vaker open dag houden; voorlichting op scholen; laat je zien op sociale media, vertel je verhaal; straal positiviteit uit en blijf open communiceren.