'Tijd van concurreren op kostprijs voorbij'
Dat stelt de voerfabrikant woensdag in een persbijeenkomst op Eurotier. Kijkend naar hun afzet rekent het beursgenoteerde ForFarmers op een omzetdaling voor haar voeders in de varkenshouderij in Nederland. Voor pluimvee en melkvee zijn de omzetverwachtingen wel positief. De groeigigant in veevoer gaat er niet vanuit dat de klimaatdoelstellingen de groeiplannen gaan dwarsbomen. CEO Yoram Knoop benadrukt dat een efficiënte grootschalige veehouderij de footprint per kilo vlees juist verkleint in plaats van vergroot.
Mede om die reden investeert de onderneming ook niet in een regionale herkomst van veevoergrondstoffen. Knoop: „Gecertificeerde duurzame soja uit Zuid-Amerika kan duurzamer zijn dan grondstoffen uit de Oekraïne; ook al moet het per schip veel verder vervoert worden."
Export en klimaatverandering
De vleesconsumptie in Europa staat onder druk, maar buiten Europa zal de toenemende welvaart de vleesconsumptie juist doen groeien. De export van varkensvlees naar China groeit snel. Efficiënte productie in Europa verkleint het effect op de klimaatverandering, luidt de redenering van ForFarmers.
ForFarmers ziet een groeimarkt voor biologische houderij en prijst zich daarom gelukkig met het merk Reudink, dat al enkele tientallen jaren biologische voeders produceert. Ook kan ForFarmers non-GMO voeders leveren.
Adviseurs opleiden
De multinational investeert in de opleiding van adviseurs, want daarmee wil het zich onderscheiden bij de klanten. Maar het kost wel moeite om jongeren te vinden die geïnteresseerd zijn om veevoeradviseur te worden. Er worden speciale scholingsdagen georganiseerd om goed personeel te werven.
ForFarmers doet geen uitspraken over de groeiplannen die de onderneming heeft, buiten de vier kerngebieden in West-Europa: Nederland (45 procent van de markt), Duitsland en België (21 procent van de markt) en het Verenigd Koninkrijk (34 procent van de markt).