NieuwsOndernemenFotoserie: Varkenshouderij leert van drie succesvolle agrarisch ondernemers
Fotoserie: Varkenshouderij leert van drie succesvolle agrarisch ondernemers
Tijdens de Pig Business jaarspecial woensdagavond 7 december 2016 in Dalfsen leerde de varkenshouderij van drie succesvolle agrarische ondernemers van buiten de varkenssector. De ruim 80 aanwezigen luisterden aandachtig naar de visies op ondernemen van handelaar Jan Bakker, vleeskuikenhouder Bart Janssen en melkveehoudster Lisanne Oskam. Alle drie zijn ze succesvol in hun branche.
Tijdens de avond stonden een aantal thema’s zoals samenwerking, winstgevendheid, overheid en de consument centraal.
Avondvoorzitter en Pig Business redacteur Ruben van Boekel opende de avond in de showroom op het varkensbedrijf van Johnny Hogenkamp in Dalfsen.
Vleeskuikenhouder Bart Janssen uit het Drentse Zuidvelde werd als eerste tafelgast voorgesteld. Hij stapt met ingang van volgend jaar op één van zijn twee locaties over van reguliere vleeskuikens op de langzamer groeiende Nieuwe Standaard Kip (NSK) van Jumbo. De introductie van nieuwe concepten van langzamer groeiende vleeskuikens zijn volgens Janssen niet slecht geweest voor de vleeskuikensector. „Vleeskuikenhouder kunnen hier een goede boterham mee verdienen”, zegt Janssen.
Tafgelgast Jan Bakker, van de gelijknamige handelsonderneming uit Oldebroek is een ondernemer pur sang. Waar hij vroeger als jong broekie voor een paar honderden gulden strobalen perste, heeft de 55-jarige Oldebroeker in 31 jaar een onderneming opgebouwd met een omzet van 80 tot 100 miljoen en 160 medewerkers.
Tafelgast Lisanne Oskam hamerde erop dat boeren contact met burgers moeten zoeken om hun verhaal uit te leggen en maatschappelijk draagvlak in het dichtbevolkte Nederland te behouden. De melkveehoudster uit het Utrechtse Leusden is actief betrokken bij Vallei Boert Bewust en Boert Bewust.
Inmiddels doen 72 boeren uit de Gelderse Vallei mee aan Vallei Boert Bewust. „We hebben een grote bus met daarop stickers van koeien, varkens en kippen en staan hiermee bijvoorbeeld op markten, zoals de markt in Barneveld om burgers uit te leggen wat wij als boeren doen. We krijgen veel positieve reacties van burgers.” Oskam - die voordat ze moeder werd sales en marketing voor een bedrijf deed - rolt het initiatief nu ook verder in Nederland uit onder de naam Boert Bewust. „Bedrijven die deel willen nemen aan Boert Bewust moeten een open dag organiseren of actief zijn op social media of een zichtstal hebben, zodat ze laten zien dat ze contact met burgers zoeken.” In Salland is er nu ook veel interesse voor deelname aan Boert Bewust.
In de pauze genoten bezoekers van een varkensvleeshapje.
Na de pauze presenteerden drie van de vijf sponsoren hun bedrijf. Ralph Ruijs van Ziggo zakelijk vertelde over hun uitgebreide pakket die ze aan kunnen bieden.
Kasper Bekker van sponsor ForFarmers vertelde trots dat vakblad V-Focus adviseurs van ForFarmers hebben uitgeroepen tot beste adviseurs van 2016. „We staan dicht bij de boer en kijken altijd in de stal hoe het met de dieren gaat om samen met onze klanten tot goede resultaten te komen”, zegt Bekker.
De Vlaamse Hedwige Vanaken van sponsor Zoetis hamerde erop dat varkenshouders op maat moeten vaccineren. „Varkens moeten op het juiste moment worden gevaccineerd. Dat bepaalt hoe goed een vaccin werkt.”
Vervolgens liet Amber Heering van Pig Business een aantal grappige filmpjes van varkens en andere dieren zien.
Het publiek moest vaak smakelijk lachen om de filmpjes.
Jan Bakker hecht zeer veel waarde aan goed personeel. „Afgelopen zaterdag had ik vier sollicitanten. Wanneer iemand binnen komt lopen kan ik direct zien of hij of zij past binnen ons bedrijf.” Om personeel gemotiveerd te houden organiseert Bakker maar liefst zes keer per jaar een personeelsfeest. „Ik regel dan bier en een frietkraam en zie of hoor op zo’n feest wie de rotte appels binnen ons bedrijf zijn, daar ga ik dan later een gesprek mee aan.”
Bart Janssen probeert technisch beter te draaien dan gemiddeld. „Op overheidsregels en de markt heb ik geen invloed. Op inkoop heb ik een klein beetje invloed. Door technisch beter te draaien dan gemiddeld kan ik wat verdienen. Dat zal in de varkenshouderij niet veel anders zijn.”
Volgens Oskam kunnen varkenshouders ook meedoen aan Boert Bewust door bijvoorbeeld actief op social media te worden of door een bedrijfsfilm te maken en die af te laten spelen op een scherm in een hokje voor aan de weg van hun bedrijf.
Janssen ontvangt weinig bezoekers op zijn bedrijf vanwege het risico op ziekte insleep. „Ik vind een zichtstal een te groot risico. Als bezoekers salmonella bij zich dragen en daardoor ons bedrijf besmet raakt, kost het ons zeer veel geld.”
Jan Bakker droeg in vijf minuten zijn eigen oplossing voor het fosfaatprobleem aan. „De derogatie mag er van mij vandaag af. Ook moet je melkveehouders geen koeien afpakken. Voor 1200 euro per koe gaat geen melkveehouder minder koeien. Neem van mij aan dat er volgend jaar meer melkkoeien zijn.” Wat Bakker betreft mogen melkveehouders die genoeg grond hebben groeien. „Melkveehouders die meer willen melken en niet voldoende grond hebben, moeten gewoon minder voor de melk uitbetaald krijgen.”
Daarna was het de beurt aan de mystery guest Johnny Hogenkamp. Hij vergeleek op ludieke wijze in dichtvorm de drie tafelgasten met de gemiddelde varkenshouder. ‘Mijn naam is Jan Bakker en ik heb nog nooit een jaar verlies gedraaid’ versus ‘Mijn naam is boer stakker en na elk jaar een kleine winst heb ik weer een groot verlies.’ Verder vond Hogenkamp het opmerkelijk dat vleeskuikenhouder Bart Janssen door de omschakeling naar het NSK concept terug gaat in dieraantallen en daggroei en daardoor zijn winst stijgt.
Avondvoorzitter Ruben van Boekel sloot het officiële gedeelte van de avond af. Hij bedankte Johnny Hogenkamp en Aad van Leeuwen voor het beschikbaar stellen van de locaties voor de Pig Business thema-avonden in Dalfsen en Nederweert-Eind. Op alle 17 avonden kwamen dit jaar bijna 2000 bezoekers.
Na het officiële programma konden de aanwezigen onder het genot van een gehaktbal en een drankje napraten over de visies van ondernemers buiten de varkenssector.
Ontvang drie keer per week gratis het belangrijkste varkenshouderijnieuws in jouw mailbox. Meld je aan voor de nieuwsbrief van Pigbusiness.nl en bevestig je aanmelding via de toegestuurde mail.