‘Franse Fairtrade’ slaat aan bij Franse consument
Franse Consumenten zagen de varkens- en melkcrisis en wilden bijdragen aan een eerlijk inkomen voor de Franse boer. De Franse fairtrade is mogelijk gemaakt door een wet in 2014; de zogenaamde wet ‘Hamon’. In die wet werd vastgelegd dat ook Franse producten ‘duurzaam’ of ‘fairtrade’ genoemd mochten worden, mits aan enkele voorwaarden werd voldaan. Zo mag een verkoper een product alleen als fairtrade verkopen als de producent een minimumprijs betaald krijgt, die gebaseerd is op de kostprijs.
‘C’est qui le patron’
Ook grote supermarktketens als Carrefour doen mee met de trend. Vlees en zuivel dragen in toenemende mate een ‘made in France’-logo. Carrefour nam het merk ‘C’est qui le patron?’ (vrij vertaald: wie is de baas) over, dat melkleveranciers een eerlijke prijs betaalde. Het merk is zo’n groot succes, dat inmiddels ook andere producten als pizza, kaas en koekjes een vergelijkbaar het merk dragen.
Bron: Foodlog