Geen kentekenplicht voor landbouwvoertuigen
„Goede zaak." twitterde Elbert Dijkgraaf meteen. „Leidde tot weer hogere kosten landbouw." Een VVD-motie om de snelheid van trekkers te verhogen is daarentegen wel aangenomen. In de motie stelt VVD-Kamerlid Barbara Visser dat vanwege de maximaal toegestane snelheid voor trekkers van 25 km/uur cruciale wegen zijn afgesloten voor landbouwverkeer. Daarom verzoekt ze de regering om een snelheidsverhoging voor trekkers mogelijk te maken en met gemeenten en provincies afspraken te maken over openstelling van de wegen voor landbouwverkeer.
De minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, had eerder op de dag in een kamerbrief bij de Kamerleden aangedrongen om voor de wet te stemmen. Ze wees erop dat als het wetsvoorstel wordt verworpen, Nederland niet voldoet aan de Europese APK-plicht en de Europese Commissie het land dus boetes op kan leggen. Ook stelt ze dat een snelheidsverhoging voor trekkers niet door kan gaan zonder kentekenplicht.
Tekst: Wim van Gruisen
Zoon van een Zuid-Limburgse pluimveehouder met eigen slachterij, geschoold als econoom. Sinds 2011 in dienst van Agrio, waar hij artikelen schrijft voor de regio- en vakbladen en de Agrio-websites. Zijn focus lag aanvankelijk op landbouweconomie, tegenwoordig vooral op de Haagse en Brusselse politiek.
Tekst: Fenneke Wiepkema
Journalist, opgegroeid op een akkerbouwbedrijf. Schreef al voor verschillende landbouwuitgevers over het vakgebied akkerbouw en doet dit sinds 2012 als chef-redacteur akkerbouw bij Agrio. Schrijft en coördineert voor Akkerwijzer.nl, het vakblad Akkerwijzer en de regionale titels van Agrio.
Beeld: Ruth van Schriek, Trekkerweb