Veel kritiek op advertentie Postcode Loterij
De blog volgde op een paginagrote advertentie van de Nationale Postcode Loterij in een aantal dagbladen van een varken in het modder. De Postcode Loterij meldde in de advertentie dat het ‘Wakker Dier’ steunt omdat die zou ‘vechten dat de boer een eerlijke prijs krijgt’ van supermarkten. „In werkelijkheid vecht Wakker Dier niet voor de boer, maar tegen de boer. Elke keer weer wordt door Wakker Dier gedaan alsof wij, gangbare boeren, onze dieren mishandelen. Dat klopt niet met het werkelijke beeld’’, zegt Jolanda Kieftenbeld.
Raakt je als boerin
Van 9 tot 16 december verzorgde pluimveehoudster Jolanda Kieftenbeld het twitterplatform @boerburgertweet. Afgelopen vrijdag postte ze een blog als reactie op de paginagrote advertentie van Wakker Dier. In haar blog en tijdens de twitterweek voor @Boerburgertweet vertelde Jolanda Kieftenbeld over de keuzes die de consument kan maken en de onjuiste bejegening als vee-industrie. Alle boeren zorgen met passie en liefde voor hun dieren, of ze nu binnen of buiten lopen.
„En als je dan ’s ochtends zó’n advertentie van de Postcode Loterij ziet in de krant..... Van de Postcodeloterij die Wakker Dier bejubelt omdat die tegen de zogenaamde ‘vee-industrie’ zou zijn. En dat Wakker Dier voor zo’n loze kreet als ‘vee-industrie’ door diezelfde Postcode Loterij elk jaar beloond wordt met 500.000 euro. Dat raakt je als boer(in). Want ik denk dan…. Welke vee-industrie?”
Op twitter uiten verschillende boeren hun ongenoegen over de advertentie met de mededeling dat ze hun lidmaatschap bij de Postcode Loterij opzeggen. Het is niet de eerste keer dat de loterij kritiek krijgt vanuit de veehouderij. Twee jaar geleden maakten verschillende veehouders bezwaar tegen de bijdrage van 500.000 euro die Wakker Dier ontvangt van de Postode Loterij.