Succesvolle proef Lelystadse Boer: leveren aan tien restaurants
De deelnemende restaurants krijgen iedere week een formulier toegemaild waarop ze hun bestelling kunnen doorgeven. Op donderdagochtend worden de bestelde producten opgehaald bij de boeren en in de middag worden deze afgeleverd bij de restaurants. De logistiek ligt in handen van zorgboerderij Hoeve Vredeveld, één van de participerende boeren.
Zo veel mogelijk uit de regio
Het gaat in deze proef nog om een beperkt aantal producten, zegt bestuurslid Rogier Scherpbier. ‘Aardappelen, groente, fruit, vlees, eieren, om maar een paar producten te noemen. Nu is er bijvoorbeeld veel vraag naar asperges. We proberen deze zo veel mogelijk uit onze regio te betrekken.’
Belangrijkste doel voor de Lelystadse Boer van deze proef is vooral het leren van het proces. ‘Wat komt er allemaal kijken bij deze manier van verkopen, zoals bijvoorbeeld op het gebied van transport en logistiek.’ Over ongeveer twee weken, als de proef is afgerond, krijgen alle deelnemende restaurants een evaluatieformulier toegestuurd. ‘Daarmee kunnen wij kijken of we ons nog kunnen aanpassen aan hun wensen.’
Na oogst 2017 echt los
Scherpbier beseft dat het qua akkerbouwproducten niet de handigste tijd lijkt om met deze proef te beginnen. ‘Veel producten komen nu uit de koeling.’ Maar de inzet is dat de circa zestig boeren in de Lelystadse Boer na oogst 2017 echt los gaan, en volop gaan leveren aan de horeca in en rond de provinciehoofdstad. ‘Dan gaan we van start met de nieuwe oogst.’
De Lelystadse Boer is een initiatief dat in 2016 ontstaan is door de uitbreidingsplannen van Lelystad Airport. Het gaat om zestig agrarische bedrijven, ongeveer in een straal van 2,5 kilometer rondom het vliegveld. Deze mensen, die de meeste overlast van het vliegveld zullen ondervinden, hebben als missie dat ‘het goed boeren blijft’ in het gebied en zich voorgenomen om samen vooral in kansen te denken.
In de toekomst leveren aan het vliegveld
Het vliegveld zelf staat op het wensenlijstje voor de toekomst. ‘Die uitbreiding komt er toch, daarom moeten we onze kansen pakken. Als wij onze verse producten zouden kunnen leveren aan het vliegveld…. Hoe mooi zou het zijn als we dat voor elkaar kunnen krijgen.’