Thema-avond: ‘Boeren betalen voor de marketing van retailers’
Wroetvarkenshouder Jan Broenink en Ben Gosschalk, manager bij Exportslachterij Gosschalk, presenteerden het merk Wroetvarken. De keten die dit speciale varkensvlees produceert, bestaat uit negen varkenshouders, drie grossiers, 90 ambachtelijk slagers en Exportslachterij Gosschalk.
Stichting Het Wroetvarken wil uiteindelijk naar vaste prijzen toe: voor biggen, vleesvarken en een afzetprijs aan – uiteindelijk – de ambachtelijke slagers. De keten heeft een landelijke dekking en zegt strategische keuzes te maken voor slagers om hun eindproduct te vermarkten. De producenten hanteren al een zogenoemde doorwroetprijs voor biggen en vleesvarkens. Deze dekt minimaal de kostprijs van vermeerderaars en vleesvarkenshouders.
Tendens tot samenwerken
Ruim zestig belangstellenden waren vooral op deze inleiding afgekomen: vooral omdat ze interesse hadden in het fenomeen ketendenken. Maar ook de workshops werden met belangstelling gevolgd.
Antoine Wouters van den Oudenweijer van ABAB toonde cijfers van de pieken en dalen van de afgelopen jaren van onder meer de kritieke voerwinsten. „Voor een adviesbureau is het niet sexy om varkenshouders een spiegel voor te houden nu het goed gaat. Maar toch moet dat,” zei hij. “Het is nu het moment om je af te vragen: kan ik me verder ontwikkelen; consolideer ik mijn bedrijf of behoor ik tot de wijkers.” In zijn workshop werd vooral de tendens gesignaleerd dat varkenshouders meer gaan samenwerken en toe te treden tot ketens.
Destructief bankschroefmodel
De workshop geleid door Albert Hoekerswever van 5D Connections verliep interactief. Albert is initiatiefnemer van een nieuw ketenconcept in de pluimveehouderij. Daarin loopt een pilot met tien bedrijven. Hij wordt warm van het feit dat de varkenshouderij nu met de POV met één stem spreekt. “Dat kennen we in het pluimveesector niet.”
Maar hij is verwonderd dat varkenshouders het pikken dat de retailers de varkenshouders zelf laten betalen voor het onderscheidende vermogen van hun producten. ‘De boer doet het werk, maar de stadse slimmeriken gaan met het geld lopen.’ Hij zei letterlijk: „Jullie huidige model is destructief. Een bankschroefmodel: ik zou zeggen een plofketen, waarmee je geen boeren overhoudt in een krimpende markt.”
Dat leverde instemming en discussies op. Hoekerswever gelooft in concepten en noemde Het Wroetvarken daarin een mooi voorbeeld: „Zeg ons wat je nodig hebt en wij produceren het voor je.” Hij gaf als ketenvoorbeeld in de zorgsector het verzorgen van maaltijden met producten uit de pluimveesector: “We benaderen daarvoor inkopers. Je moet dus de markt op met je producten en in een keten kan dat. Dat vergt wel energie. En de noodzakelijke data sharing? Ook daarmee kunnen de ketendeelnemers allemaal hun voordeel doen,” aldus Hoekerswever.
De volgende Pig Business thema-avond in Dalfsen is op 7 juni. Volgende week, woensdagavond 17 mei, zijn we in Nederweert-Eind.