Voedselketen verandert van aanbodgericht naar vraaggestuurd
Dat zei Martijn Rol, sectorspecialist Food bij de Rabobank, op het Nationaal Pluimveecongres 2017 dat op 10 mei in de Jaarbeurs in Utrecht plaatsvond. Hij sprak over de veranderingen in de voedselketen. Standaard wil de consument zo goedkoop mogelijk eten en in het weekend luxe. Het middensegment verdwijnt.
Ontwrichting
De wereldwijde voedselbestedingen groeien tot 2030 met 70 procent en de wereldwijde voedselvraag groeit tot 2050 met minimaal 60 procent. De Nederlandse Agro & Food sector is goed voor 10 procent van de Nederlandse economie en werkgelegenheid. Rol noemt ‘disruption’, ontwrichting, het woord van de 21e eeuw. Voedselketens veranderen.
De Noordwest Europese markt is een verzadigde markt. De bevolkingsgroei neemt af. De consument vindt gemak en beleving belangrijk, eet meer groente en minder koolhydraten en heeft oog voor gezondheid en lifestyle. Duurzaamheid, transparantie, voedselveiligheid en terugdringen van voedselverspilling zijn kenmerken van de Noordwest Europese markt.
Voedselketen begint bij consument
De traditionele keten van veredeling, teelt, handel naar retail en uiteindelijk de consument, verandert. „Het is tijd voor een ander perspectief: de keten draait om de consument; dus de keten begint bij de consument”, aldus de foodspecialist. „De macht verschuift naar verbinding met de consument via data, distributie en apparaten. Online platforms zoals booking.com, cool blue etcetera gaan steeds meer bepalen waar de consument gaat eten. De omzet bij de foodservice, eten buiten de deur, stijgt.
Eten op maat, regionale ketens, bijzondere producten met unieke waarden, extra gemak en beleving bieden kansen voor ondernemers. „Denk bij regionale ketens aan 800 tot 1.000 kilometer. Vakmanschap, 100 procent transparantie en samenwerking zijn voorwaarden voor de nieuwe vraaggestuurde voedselketen", vertelde Martijn Rol.