Nieuw mestbeleid Duitsland leidt tot Kamervragen
„Wat vindt u van het nieuwe Duitse mestbeleid, waarbij de import van Nederlandse mest wordt teruggedrongen?” vraagt Tweede Kamerlid Helma Lodders (VVD) in een brief aan staatssecretaris Van Dam. „Past dit beleid binnen Europese afspraken? En zo nee, welke acties gaat u ondernemen?”
Ze wil ook weten of de staatssecretaris weet dat de Duitse deelstaat Nedersaksen belemmeringen stelt aan mesttransporten uit Nederland, en of die deelstaat dat mag binnen Europa.
De aanleiding voor deze vragen, vertelt Lodders, zijn berichten van verschillende transporteurs dat ze in Duitsland tegen belemmeringen aanlopen. Vooral in Nedersaksen worden Nederlandse transporteurs tegengewerkt. Afgelopen week is een nieuwe Duitse wet in werking getreden, met als thema ‘Eigen mest eerst’. „Het kan niet zo zijn dat Duitsland eigen regels gaat stellen en zich niet aan de Europese afspraken houdt”, vindt het Kamerlid.
Scherpere mestwetgeving
Volgens Hans Verkerk van Cumela Nederland wordt de soep echter niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend. „Duitsland heeft inderdaad een nieuwe, scherpere mestwetgeving, maar die is net zo streng voor Duitse als voor buitenlandse transporten”, vindt hij. Duitse boeren mogen nu minder mest aanwenden (een totaal van 60 kilo stikstof per hectare, waarvan 30 kilo ammoniakale stikstof), en dat ook voor een kortere periode in het najaar. Daarnaast wordt de stikstof uit organische mest het jaar erop gedeeltelijk meegeteld als nalevering.
Wel geldt voor geïmporteerde mest dat er voorwaarden worden gesteld aan de opslagplaatsen daarvan. Die voorwaarden kunnen per Kreis – een lagere overheid die net iets hoger zit dan een gemeente – verschillen.
Nedersaksen
In Nedersaksen speelt daarnaast iets anders. Die deelstaat interpreteert de Europese richtlijnen anders dan de meeste andere lidstaten en regios. Daar geldt verwerkte mest als afvalstof, en transporteurs moeten dus ook daarvoor documenten hebben. Ontbreken die, dan krijgt de transporteur een boete. „Dat is dit jaar drie of vier keer gebeurd”, zegt Verkerk.
„Maar dat is niet het gevolg van nieuw beleid; vorig jaar hebben Nederlandse transporteurs ongeveer evenveel boetes gehad.” En dat is op een totaal van rond de duizend transporten – vervelend voor wie het overkomt, maar daarmee is het niet zo dat de Duitse politie specifiek Nederlandse transporteurs zoekt.
Vorig jaar heeft een Europese raadswerkgroep uitgesproken dat inzake mesttransporten de Nederlandse interpretatie correct is, en niet die van Nedersaksen. Volgens Verkerk heeft de regering hiervan dit jaar per brief een officiële bevestiging gekregen – maar die is nog niet openbaar gemaakt. „Met de kamervragen van de VVD komt die brief misschien boven water”, hoopt Verkerk. „Ik zou de uitspraak graag willen lezen.”