Hoge kwaliteitswaardering van Nederlands vlees
Ruim 65 procent beoordeelt dit vlees als ‘uitstekend’. De kwaliteit van het vlees, een overzichtelijke presentatie in het schap, het vertrouwen een eerlijk stukje vlees te kopen en een goede prijs-kwaliteitverhouding zijn de aspecten die het oordeel van de consument qua aankoopgedrag het meest beïnvloeden.
Transparantie
Verder blijkt uit de monitor het hoge consumentenvertrouwen dat de productie van Nederlands vlees goed geregeld is. Begin juni bleek al uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, dat consumenten zich in toenemende mate bewust zijn van hun eigen invloed op de voedselketen. Binnen Nederlandse supermarkten groeide de omzet van vlees- en vleeswarenproducten met een Beter Leven-duurzaamheidsclaim het afgelopen
jaar fors (vlees: + 25%, vleeswaren: +295%)
Bij Vion nam het aantal verwerkte Good Farming Star-varkens (1 ster Beter Leven-keurmerk) in 2016 toe met ruim 30%. Het feit dat retailers als Albert Heijn flinke stappen gezet hebben in verdere verduurzaming van het aanbod (zoals in vleeswaren), ligt hieraan ten grondslag.
Onbewoond eiland
Op de vraag welk stukje vlees men het liefst zou eten na een maand op een onbewoond
eiland, wordt biefstuk veruit het meest genoemd. Andere favorieten zijn: varkenshaas, gehaktbal, hamburger, kip, draadjesvlees, schnitzel.
Tekst: Vion