Albert Heijn: biologisch wordt de standaard
Ook het woord importstop wordt genoemd in het klantenonderzoek, dat onder zowel 65 plussers als jongeren geboren tussen 1980 en 2000 werd gehouden. Albert Heijn voerde het onderzoek uit ter gelegenheid van het 130 jarig bestaan van ’s lands grootste supermarktketen.
Ontmoetingsplaats
De zogenaamde 'millennials' zien de supermarkt van 2025 als een ‘belevingssupermarkt’, waarin boodschappen doen een ‘uitje’ is geworden. Albert Heijn licht toe: „Een volledig gerobotiseerde, thuisbezorgende supermarkt, waarbij de fysieke winkel fungeert als sociale ontmoetingsplaats voor 'vergeten boodschappen' en waar medewerkers voeding- en gezondheidsadvies geven."
Bewust en gezond
De 65+’er ziet volgens het onderzoek toekomst in de kleine, lokale buurtsuper die snel op lokale versbehoeften in kan spelen. Albert Heijn: „Naast verschillen zijn beide groepen echter eensgezind op onderwerpen als duurzaam, bewust en gezond leven. Trends die volgens Millennials en 65+’ers richting 2025 echt gaan doorzetten en nog concreter invulling gaan krijgen."