Supermarkt Emté doelwit van tv-acties Wakker Dier
„Voor kiloknallers betalen dieren de prijs”, kopt Wakker Dier. „Zo is er per varken van 25 kilo nog geen winkelwagentje aan ruimte in de stal. Kortom: Kiloknallers. Dat kun je niet verkopen.” In de reclamespot speelt ‘industrievarken’ zoals ze dat betitelen, de hoofdrol. „Dit dier krijgt in de vee-industriestal weinig ruimte: als het 15 tot 30 kilo weegt, hoeft er per dier maar 0,3 vierkante meter vloeroppervlak in het hok te zijn. Dat is nog niet eens de oppervlakte van een winkelwagentje. Als de dieren groeien, groeit de minimale wettelijk toegestane oppervlakte mee, maar het blijft krap. Als de dieren 85 tot 110 kilo zijn, is er slechts 0,8 m vierkante meter ruimte per dier in de stal.” Aldus Wakker Dier.
Pronken met varkensvlees
Volgens Wakker Dier ‘pronkte’ supermarkt Emté afgelopen half jaar zelfs regelmatig met ‘industrie’varken op de voorkant van de folder: „Een plek die extra opvalt, en daardoor extra veel klanten naar de winkel trekt. En dat terwijl de supermarkten – inclusief Emté – al in 2013 aangaven te gaan stoppen met dit industrievlees. Daarom spreken we Emté nu aan op tv. Bij Emté was het afgelopen half jaar bijna 80 procent van de vleesaanbiedingen een kiloknaller, meer dan 400 stuks.
Steun
Wakker Dier zegt steun te krijgen voor haar campagne uit de politiek, van instanties als de Voedsel en Waren Autoriteit en de Land- en Tuinbouworganisatie ZLTO, van ruim 50 hoogleraren en tienduizenden consumenten.