ZLTO steunt tv-spotjes gericht tegen Emté niet
Wakker Dier start een tv-campagne tegen het ‘gekiloknal van supermarkt Emté’. Volgens Wakker Dier woordvoerster Anne Hilhorst krijgt de organisatie voor haar campagne steun uit de politiek en van instanties als de Voedsel en Waren Autoriteit en de Land- en Tuinbouworganisatie ZLTO. Ooki weet de organisatie zich gesteund door ruim 50 hoogleraren en tienduizenden consumenten. Desgevraagd zegt Hilhorst dat het wat betreft ZLTO niet om ‘financiële steun’ gaat, maar dat de ZLTO zelf gezegd heeft tegenstander te zijn van kiloknallers.
Absoluut niet het geval
Volgens Johan Boonen zit dit - wat ZLTO betreft - veel genuanceerder in elkaar. „Wij zijn het eens met het doelstelling. Winkelketens die stunten met vlees en de karbonades, biefstuk en kipfilet onder de kostprijs aanbieden geven aan hun klanten, geven een verkeerd signaal. Maar dat wij tv-campagnes als deze steunen is absoluut niet het geval.” En die suggestie wekt Wakker Dier wel.
Moeite met actieslogan
Wakker Dier grijpt een uitspraak aan van Hans Huijbers, die in een Nieuwe Oogst in april 2016, verklaarde ‘wel enige sympathie te kunnen opbrengen voor de acties van Wakker Dier die supermarktketens aanspreekt op reclame maken voor goedkoop vlees.' Hij verklaarde echter in dat interview ook: „Ik heb moeite met de actieslogan en woordkeuze van Wakker Dier, maar we zijn het over het doel - een eerlijke prijs voor een duurzaam geproduceerd stukje vlees - wel eens.” En daar staat de boerenorganisatie volgens Johan Boonen nog altijd achter: „Supermarkten dienen niet met eten te stunten. Dat geldt voor vlees, maar even zo goed voor groente, fruit en aardappelen. Stunten suggereert dat zorgvuldig geproduceerd eten een 'wegwerpartikel' is.”