Transparantie varkenshouderij sleutel tot consumentenvertrouwen

JJ Jones van het ‘Centrum voor Voedselintegriteit’ in Gladstone, Missouri. onderzocht de relatie tussen consumenten, landbouw en communicatie. Het onderzoek voerde hij samen de Iowa State University uit.
Net als in Nederland staan daar ook dierwelzijn en milieu op de maatschappelijke agenda en wilde hij de interactie tussen boer en burger analyseren. Hij kwam er achter dat boeren teveel in technische zaken blijven hangen en te weinig communiceren met de ‘gedeelde waarden’ van burgers en daarbij laten zien dat zij deze waarden ook in hun bedrijfsvoering doorvoeren.
Wetenschappelijke taal
„Consumenten vertrouwen boeren, omdat ze geloven dat boeren hun waarden delen," stelt Jones. „Helaas zijn consumenten tegenwoordig niet zeker dat de huidige veehouderij zich nog steeds kwalificeert als landbouw, maar meer wellicht meer als industrie. De neiging van de landbouw om de wetenschap te gebruiken de landbouwpraktijken te rechtvaardigen, vergroot het wantrouwen en scepticisme. De foodindustrie en landbouw verwarren wetenschappelijke feiten met ethische rechtvaardiging.”
Mening varkenshouder zal beamen dat het veelal lastig is om aan een buitenstaander uit te leggen hoe zijn bedrijf werkt. De huidige veehouderij is te complex voor de gemiddelde burger om een goed inzicht te krijgen. Het delen en laten zien van de sociale waarden, zoals het gezond en goed verzorgen van dieren, kan een burger wel zien en begrijpen.
'Sociale vergunning'
Jones stelt ook dat het vertrouwen van consumenten een directe invloed heeft op het succes van agrarische bedrijven en bedrijfskosten in wat hij een 'sociale vergunning' noemt.
„Een sociale vergunning is het voorrecht om te produceren met een minimum aan formele beperkingen zoals wetgeving, procesvoering, regelgeving of marktmandaten. Door het goede te doen, handhaaft de varkenshouder het publieke vertrouwen en voorkomt hij beperkingen op zijn bedrijf, dat resulteert in meer flexibiliteit en lagere kosten."
Een enkele gebeurtenis, of een reeks gebeurtenissen, die het consumentenvertrouwen vermindert, vervangt volgens Jones de sociale vergunning met sociale controle: „Het bedrijfsleven met sociale controle betekent hogere kosten en verminderde operationele flexibiliteit als gevolg van verhoogde bureaucratische meegaandheid."
Door actief de manier te veranderen waarop boeren de consumenten benaderen, krijgen varkens- en andere voedingsindustrieën naar de visie van Jones de mogelijkheid om het vertrouwensniveau te verbeteren.
Website of social media
Consumenten verwachten daarnaast ook duidelijke communicatie en willen het bedrijf via een website of social media kunnen zien. Ze willen volgens Jones ook de mogelijkheid hebben om vragen te stellen en gemakkelijk te begrijpen antwoorden terugkrijgen. Zeker als de veehouderij in het nieuws komt door calamiteiten, negatieve rapporten of uitingen van dierenwelzijns- en milieuorganisaties.
Zeven elementen
Jones denkt dat een beter consumentenvertrouwen kan worden gerealiseerd door middel van transparantie en communicatie van de gedeelde waarden. Hij vermeldt zeven elementen die nodig zijn voor transparantie.
- Motivatie: Laat zien dat de handelingen ethisch en consistent zijn.
- Openbaarmaking: Deel alle informatie, zowel positief als negatief, in het openbaar.
- Participatie van belanghebbenden: Betrek degenen die betrokken of geïnteresseerd zijn in de bedrijfsactiviteiten.
- Relevantie: Deel op tijd de informatie die belanghebbenden belangrijk vinden.
- Duidelijkheid: Deel informatie die gemakkelijk te begrijpen en gemakkelijk te verkrijgen is.
- Geloofwaardigheid: Deel positieve en negatieve informatie die de besluitvorming van belanghebbenden ondersteunt, zodat er een integriteitsbasis van boer en burger ontstaat.
- Nauwkeurigheid: Deel informatie die waar, objectief, betrouwbaar en compleet is