Dirk haalt bakzeil met kiloknallers
‘Deze stap van Dirk betekent minder aandacht voor kiloknallers en dat is goed nieuws voor de dieren in de vee-industrie’, aldus een woordvoerder van Wakker Dier. De dierenvrienden roepen nu ook andere supermarkten op het voorbeeld van Dirk te volgen. Dirk had in 2017 nog één keer een kiloknaller op de voorpagina, maar door de toezegging is dat dus de laatste geweest.
Top drie
Ook Plus doet het volgens Wakker Dier goed. De keten heeft sinds twee jaar geen enkele kiloknaller op de voorpagina gezet. Plus doet echter geen toezegging dit ook nooit meer te zullen doen. Emté, geplaagd door Wakker Dier met een tv-campagne tegen de reclameacties voor gangbaar vlees van supermarktketen, zette bij tweederde van haar folders een kiloknaller op de voorpagina. Dat is het vaakst van alle onderzochte supermarkten. Op de tweede plek volgt Jumbo met 37 procent van haar folders. Hoogvliet, voornamelijk met vestigingen in West-Nederland is derde met 26 procent.
Tonnen vlees
De drie ketens waren daarmee volgens Wakker Dier de enigen die ver boven het gemiddelde van 18 procent zaten. De voorpagina van een actiefolder is de belangrijkste plek om producten aan de man te brengen. Volgens een reclamestrateeg die Wakker Dier citeert in haar persbericht aanhaalt doen vleesaanbiedingen op de voorpagina het al snel 40 tot 50 procent beter dan binnenin de folder. Het zou volgende de zegspersoon dus uiteindelijk om tonnen vlees aan extra omzet gaan.