Danish Crown in zee met Chinese online-gigant Alibaba

Onderdeel van de overeenkomst is dat het vlees van 1001 Deense varkens (het getal van de titel van een bekend sprookje), afkomstig van de coöperatieve leden op het eiland Langeland, wordt gereserveerd voor de verkoop aan Chinese consumenten tijdens het Chinese Nieuwjaar in februari 2018. Dat is tevens het startmoment voor de onlineverkoop van Deense varkensproducten.
Onlineverkoop
Samenwerking met Tmall geeft volgens Danish Crown een enorm verkooppotentieel. Chinese consumenten kopen hun voedsel veel meer online dan ergens anders in de wereld. Door de varkensproducten te verkopen via de e-marketplace van Alibaba, krijgt Danish Crown toegang tot een groot verkoopplatform.
Het Deense bedrijf hoopt met deze stap uit te groeien tot een van de favoriete varkensleverancier voor de groeiende Chinese middenklasse.
Meer kwaliteit
De Deense varkensexporteur denkt dat hun producten een uitstekende reputatie in China hebben. Daarnaast willen Chinese consumenten steeds meer zekerheid dat het vlees dat zij consumeren van uitstekende kwaliteit en hoogwaardig is.
Nieuwe fabriek
Tmall zal vanaf 3 augustus een online marketingcampagne starten, gericht op Chinese consumenten. Dit zal de bekendheid van Deens voedsel en producten sterk bevorderen, waaronder het Deense Crown-merk.
Het Danish Crown assortiment voor Tmall zal worden gekocht, verwerkt en verpakt op de eigen faciliteit in Ringsted, Denemarken. In de lente van 2019 verhuist de productie naar een nieuwe fabriek in Pinghu, dichtbij Shanghai, China.
Nederland
Overigens verkoopt Nederland al sinds eind 2015 voedselproducten via de online gigant Alibaba. Dat gebeurt via het bedrijf Holland Buy, maar dit betreft (nog) geen varkensvlees. Daarnaast is Holland Buy meer een gezamenlijk initiatief.
Er is geen Nederlands agrifoodbedrijf dat direct via Alibaba zijn producten in China online verkoopt. Maar een Nederlands bedrijf dat direct onder eigen naam