Nederland is nog steeds niet BBQ-moe
BBQ’en blijft in Nederland onverminderd populair. Net als in voorgaande jaren maken negen op de tien Nederlanders jaarlijks minimaal één BBQ mee. En de meesten van hen doen dat nog veel vaker. Wel is het productaanbod op een gemiddelde BBQ minder royaal dan in 2016. Bewuster BBQ’en is de trend, ook met minder verschillende dranken erbij. Kwaliteit haalt kwantiteit in. En we nemen de tijd om nieuwe kooktechnieken uit te proberen. Het derde Nationale BBQ Onderzoek werd uitgevoerd door Trendbox en Activate&Co.
Hoge waardering
Een derde van de Nederlander (32 procent) barbecuet zelfs minimaal zes keer per jaar. Slechts 7 procent heeft helemaal niets met dit fenomeen. De meest recente BBQ waarbij mensen aanwezig waren, waarderen ze met een schoolcijfer van 7,7. In 2016 was deze waardering precies even hoog: van BBQ-moeheid is geen sprake. Groenten en aardappels legt men wat minder op de grill, maar steeds vaker verschijnt de groene salade als side dish op tafel. Dezelfde teneur zien we bij het aantal dranksoorten dat men op de meest recent bezochte BBQ nuttigde: 1,9 gemiddeld, tegen 2,3 in 2016.
Bewuster BBQ’en
Vlees blijft het hoofdingrediënt, maar de vettere vleessoorten legt men minder vaak op de grill volgens dit onderzoek. Daarnaast experimenteren meer mensen dan in 2016 met BBQ-technieken zoals roken, stoven en pizza’s bakken (op indexbasis +14). Steeds meer BBQ-chefs leren steeds meer bij en proberen vlees en andere producten zo lekker, gezond en verantwoord mogelijk te bereiden. Dat doen ze vaak al met rookhout of rooksnippers en duurzame kokosbriketten. Vegetarische vleesvervangers vinden ook steeds vaker een plekje op het grillrooster. Bijna de helft van de BBQ’ers, - jongeren tot 25 jaar en vrouwen voorop - staat daar inmiddels voor open. Overall bestaat een standaard BBQ in Nederland nog steeds uit sauzen, stokbrood, kruidenboter, hamburgers, kipsaté en groene salade.
Inkoop door vrouwen
Naar verwachting schafte dit jaar circa 10 procent van de Nederlanders een nieuwe BBQ aan ‘waarmee je ook kunnen stoven en roken’. BBQ’en lijkt toch vooral een mannentaak, en die beoordelen zichzelf ook hoger als grillmaster. De vrouw doet overigens meestal de boodschappen. Mannen eten gemiddeld tijdens een BBQ ongeveer 600 gram vlees en vrouwen 400 gram. Nederlanders associëren BBQ’en zeer sterk met een vakantiegevoel. Vergeleken met 2016 is het belang van buiten zijn (83%) alleen nog maar toegenomen. En is BBQ’en voor nog iets meer Nederlanders een feestje geworden (68%). Alle andere positieve associaties en gevoelens ten opzichte van vorig jaar zijn zeer stabiel.
Er is dus geen sprake van erosie, verveling of te veel aandacht voor BBQ’en in Nederland!
Tekst: Broer de Boer
Groeide op in de NOP, op een gemengd landbouwbedrijf. Na de HAS startte hij in 1980 bij de varkens K.I. Tien jaar later ging hij naast deze baan voor Agrio schrijven. Zijn landbouwkundige en technische kennis gebruikte hij vanaf 1996 als redacteur voor TNO en andere uitgevers. Sinds 2015 is hij weer actief als redacteur voor Pig Business.
Tekst: Trendbox, Activate&Co
Beeld: Twitter