POV wil PR-middelen via contributie financieren
De POV heeft de afgelopen jaren zelf middelen uit de sector bijeengebracht om initiatieven en sector-pr te kunnen ondersteunen. Dat was niet voldoende effectief was.
De POV was slechts een doorgeefluik van middelen aan organisaties zoals Varkens in Zicht en Varkens Vandaag en andere organisaties die de varkenshouderij promoten. Jansen: „Helaas was het vaak zo dat de discussie niet verder ging dat er niet genoeg middelen waren opgehaald en meer geld nodig was om organisaties in stand te houden.”
Dat betekent volgens de POV dat de sectorpromotie op een andere manier georganiseerd moet worden en de kans is aanzienlijk dat het onderdeel wordt van de contributienota volgend jaar en dat de POV zelf de promotie oppakt.
Debat verhard
POV wil de burger, media en politiek nóg meer betrekken bij alles wat er in de varkenshouderij gebeurt. ‘Het debat over de veehouderij in het algemeen en de varkenshouderij in het bijzonder is de laatste jaren verhard.”
De POV zal de komende jaren nog meer en nog vaker communiceren met de burger, politiek en media. En de burger, media en politiek nog actiever betrekken bij de sector. „Hoe we dat precies gaan vormgeven, is onderwerp van gesprek”, zegt Jansen.
Budget 2017
Voor 2017 heeft de POV een budget van 100.000 euro gereserveerd voor sector-pr. Een deel van dit geld wordt besteed aan het onderhouden van de zichtstallen van Varkens in Zicht.
Het andere deel van de 100.000 euro is gereserveerd voor het gratis vertrekken van pr- en promotiematerialen aan varkenshouders die ze via de POV kunnen bestellen.