DanAvl kan starten met nieuw businessmodel
De organisatie is van plan de Deense positie op de markt te versterken als zijnde 's werelds beste producent van varkens. De afgelopen tien jaar maakte DanAvl een sterke groei door in de export van sperma, fokkerijpopulatie en de afzet van biggen. Toekomstig manager Thomas Muurmann Henriksen van het nieuwe DanAvl zegt: „Maar, als Denemarken voorop wil blijven lopen met de varkensgenetica en tegelijkertijd de groeiende exportmarkten wil blijven bedienen, vergt dat een totaal ander businessmodel. Men zal het ervaren als een cultuuromslag. Niet in relatie tot de fokkerij. Maar juist op de manier hoe leveranciers gewend zijn hun producten af te zetten.”
Mondiale speler
Het doel van DanAvl is een mondiale speler te worden die de concurrentie met fokkerijorganisaties buiten Denemarken aan kan. De eerste stap die de organisatie zegt te willen nemen is het zeker stellen van fokkerij- en vermeerderingspopulaties, gericht op de door hun voorziene groei. De service en consultancy naar de eindgebruiker zal voor, tijdens en na aankoop verder verbeterd worden. Centralisatie van alle expertise zal daar een rol in spelen.
Structuur
Voor het nieuwe businessmodel werd voorjaar 2016 al overeengekomen dat het Deense varkensonderzoekcentrum Danish Agriculture & Food Council het fokprogramma gaat coördineren en verantwoordelijk wordt voor de marketing, verkoop en distributie van fokmateriaal in Denemarken en daarbuiten. In DanAvl krijgt het Deense varkensonderzoekcentrum een belang van 51 procent. Daarnaast krijgen DanBred International en Danish Agro elk 24,5 procent van de aandelen. Aanvankelijk had de nieuwe structuur op 1 augustus 2016 zullen ingaan.