Vier megatrends om meer varkensvlees te verkopen

De eerste trend noemen de deskundigen het ‘ethisch leven’. Vooral jongere consumenten willen meer weten over waar hun voedsel vandaan komt en hoe dieren worden gehouden. Dit is echter geen nieuwe ontwikkeling, maar groeit elk jaar. Voor de varkenshouderij betekent dit dat men transparanter over de sector en productie van varkensvlees moet zijn.
Winkelen herontdekt
Met Amazon's aankoop van Whole Foods is een verdere stap gezet in de trend naar online winkelen van voedsel- en maaltijdbereiding. Maaltijdkitjes worden steeds populairder, vooral bij jongere consumenten. De groei van deze markt zal op lange termijn gevolgen hebben voor de vraag naar varkensvlees.
De vleesindustrie moet actief inspelen op deze trend met nieuwe ontwikkelingen om ervoor te zorgen dat varkensvlees als één van de hoofdingrediënten wordt gebruikt.
Premiumisatie
Het is een vreemd woord met een simpele uitleg. Het overbruggen van luxe- en massamarktconsumptie door dat wat 'goed' is beter te maken en dat wat voorheen ‘luxueus' was toegankelijker te maken; om de consument een ‘aanbod van alles’ te kunnen voorschotelen.
In de Nederlandse varkenshouderij zien we dat in een steeds verdere opschuiving van productie-eisen en de ontwikkeling van nieuwe concepten. Dit is volgens de deskundigen de toekomst van consumentenbehoefte.
Maar als meer merken overgaan op ‘premiumisatie’ van hun producten, moet men steeds bewuster worden dat de ‘specialiteit’ van en het ‘bijzondere verhaal’ achter het product niet flinterdun zijn, maar een echt fundament heeft.
Culinaire vleeswaren en worstjes, die voldoen aan de specifieke wensen van de consument, zullen in de visie van de deskundigen in de nabije toekomst een behoorlijke vraag en groei zien.
Beleving
Consumenten zijn minder geïnteresseerd in het kopen van ‘spullen’ en meer geïnteresseerd in het creëren van herinneringen door voedsel, reizen en evenementen. Steeds meer consumenten beseffen dat ervaringen je gelukkiger maken en dat deze even waardevol zijn, of zelfs nog meer, dan het kopen van mooie producten.
Verschillende psychologische studies hebben ook aangetoond dat alle mensen gelukkiger zijn als hun geld wordt besteed om ‘een fijn leven te hebben’, dan om het hebben van geld. Maaltijdbereiding en eetbeleving behoren in de categorie waardevolle ervaringen.
Voor de varkenshouderij betekent dit dat het varkensvlees moet voldoen aan deze psychologische behoeften van de consument en dat gaat steeds belangrijker worden. Pulled pork, whiskey rubbed spareribs, langzaam gerookte varkenshaas zijn voorbeelden van producten die voldoen aan de verbeelding en behoefte van de moderne consument.
Download hieronder het rapport van Euromonitor (Engels)