Vegetarische Slager hoeft productnamen toch niet aan te passen
De misleidende teksten sloegen niet op de etiketten van vleesvervangers die in de supermarkt liggen, maar op de vleesvervangers die worden aangeboden op de website van de maker van vleesvervangers. De inspectie constateerde dat die website producten als boterhamworst, filet americain, kipspiesjes, beefreepjes, en kip-shoarma aanbiedt, zonder daarbij te vermelden dat het gaat om vegetarische producten. De afbeeldingen van de vegetarische producten leken daarnaast te veel op de vleesproducten die zij vervangen.
Aangepast
Als consumenten, die niet bekend zijn met het concept van het bedrijf, via een zoekmachine toevallig bij de website uit kwamen, zouden zij ten onrechte het idee kunnen krijgen dat het bedrijf ook niet-vegetarische producten verkoopt. Op die manier zouden zij kunnen worden misleid, zo stelt de NVWA in een verklaring. De voedselwaakhond gaf daarop een schriftelijke waarschuwing aan de ‘slager’. De omschrijvingen op de website zijn inmiddels aangepast.
82 misleidingen
De misleidende tekst van de Vegetarische Slager staan niet op zichzelf. De NVWA onderzocht 250 producten, waarvan 82 keer sprake bleek te zijn van misleiding. Zo verkocht een bedrijf ‘slagroomschnitt’ zonder dat het product slagroom bevatte en een ander bedrijf ‘Japanse tonijnsalade met wasabi’ zonder dat het product wasabi bevatte.