Smithfield gaat varkensvlees online aan Chinezen verkopen

Met de onlinestap hoopt Smithfield zijn afzet van varkensvlees in China een sterke impuls te kunnen geven. Door de groeiende economie zijn er steeds meer Chinezen die juist buitenlands (merk)varkensvlees willen kopen.
WH Group, het grootste varkensvleesbedrijf van de wereld, kocht Smithfield in 2013 in een deal van 4,7 miljard euro om direct toegang te krijgen tot de massale voorraden Amerikaans varkensvlees voor de export naar China.
Grootste verkoopplatform
De onlinestap wordt geruggesteund door een aantal grote Chinese multinationals, want Smithfield gaat zijn varkensvleesproducten via de Fresh Food poot (JD Fresh) van de bekende online verkoopsite jd.com verkopen. De onlineverkoop wordt geregeld via Henan Shuanghui Investment: het grootste dierlijke eiwitbedrijf in Azië.
JD Fresh is het grootste verse verkoopplatform voor rechtstreekse verkoop in China, evenals de grootste online markt voor varkensvlees in het land. In de eerste helft van 2017 steeg de bruto handelsvolume voor rechtstreekse verkoop van vlees op JD meer dan 780 procent ten opzichte van het jaar daarop.
Explosief gestegen
De vleesverkopen van JD.com zijn de afgelopen jaren dus explosief gestegen en bereikten in 2016 de tientallen miljoenen euro’s, waarbij ingevoerd vlees meer dan een derde van de totale verkoop van vlees voor zijn rekening nam. Zaken doen met deze grote onlineretailer zou Smithfield een enorme verkoop ‘boost’ kunnen geven.