13 euro voor mestverwerkingcontracten zou haalbaar zijn
Maurice Levie van expertnetwerk Nedworc gaf deze reactie naar aanleiding van de verslaggeving van de Pig Business-thema-avond in Dalfsen op 8 november jongstleden: „ Volgens onze berekeningen kan dit zeker met 6 euro omlaag, hierin begrepen de transportkosten. Zenderen is gunstig gelegen voor een afvoer via de zijtak van het Twentekanaal. Wellicht kan het bedrag zelfs nog gunstiger uitvallen indien de plaats van volumereductie en verhitting gescheiden worden. Deze mogelijkheid zijn we ook tegen gekomen bij de mogelijke aanlevering van mest via het verbeterde Wilhelminakanaal aan bijvoorbeeld Moerdijk.”
19 euro per kuub
Tijdens de thema-avond gericht op mestverwerking leverde juist de contractprijs van mestverwerking discussies op en dit bedrag van 19 euro genoemd werd genoemd door Arno Brandwagt van Twence. Of er inderdaad op de bestaande locatie van Twence in Zenderen mest verwerkt gaat worden is nog onzeker. Deze week zou de provincie via een zogeheten Provinciaal Inpassingplan (PIP) alsnog haar fiat kunnen uitspreken voor mestverwerking op de deze locatie, en daarmee de beslissing van de Raad van State overrulen.
Bodemverbetering
Deskundigen van Nedworc en andere partijen zetten volgens Levie een business model op dat dwong tot kwantificering van opbrengsten en kosten en een aanzet gaf voor een haalbaarheidsstudie voor de mestproblematiek. Daarbij is met betrokken organisaties tevens over de mogelijkheid van een samenwerkingsverband gesproken. Maurice Levie: „Dankzij dit model kwam de vraag naar voren of het opzetten van ketens gericht op bodemverbetering winstgevend kan zijn met een drastische vermindering van de verwijderingsbijdrage voor varkenshouders en rundveehouders, gevestigd in de nabijheid van vaarwegen. Het perspectief van winstgevendheid is er; het is een voorwaarde om een beroep te kunnen doen op een revolverend fonds, in te stellen door een (ontwikkelings)bank.”
Welke producten?
Wat moet daarvoor volgens Levie gebeuren? Daar is hij heel helder in: „Een beter beeld van de wensen van de akkerbouwer buiten Nederland krijgen. Het daarbij in rekening te brengen tarief is van invloed op het programma van eisen voor de installaties en de beantwoording van de vraag welke producten uit het aangeboden ‘mestmenu’ door derden beter kan worden aangeleverd. Dit heeft ook effect op de inzet van tankschepen/tankauto's en droge ladingschepen/vrachtauto's en de benodigde opslag, die op jaarbasis kan worden gehuurd.”
Rol overheid
Nog deze week heeft de nieuwe minister van Landbouw een gesprek met LTO Nederland en het bedrijfsleven. Dit mede naar aanleiding van de vermeende massale fraude bij mestbedrijven, waarover NRC publiceerde. Hierover is Levie van mening dat zij absoluut niet kan volstaan met alleen maar ‘foei’ te roepen: „Dit is een gelegenheid om er aan te herinneren dat ook zij gehouden is aan het leveren van een bijdrage aan de Sustainable Development Goal’s. (SDG) De mestproblematiek kan niet alleen op het bordje van het bedrijfsleven worden gelegd. Aan een bijdrage aan de SDG's wordt steeds meer waarde gehecht. Het opzetten van ketens van bewerkte mest kan een bijdrage leveren aan verschillende doelstellingen, waaronder de vermindering van emissies.
Vervoer via water
De inmiddels gepensioneerde Maurice Levie is econoom. Als ambtelijk secretaris van een adviescommissie van het ministerie van V & W, waarin het vervoerend en verladend bedrijfsleven was vertegenwoordigd, werden volgen zijn zeggen samen met de landelijke mestbank en het ministerie van Landbouw met succes mogelijkheden verkend om mest via water te vervoeren. Levie voorziet een herhaling van zetten.