Spectaculaire, duurzame oplossing in diervoertransport
“Door de samenwerking tussen carrosseriebedrijf Van der Peet, transportbedrijf AB Texel en ForFarmers hebben we een bijzonder mooie stap kunnen zetten naar duurzaam vervoer. Het unieke van deze oplegger is dat hij multifunctioneel inzetbaar is en dat we hiermee bij iedere veehouder op het erf kunnen komen”, vertelt Frank van Kerkhof, logistiek directeur bij ForFarmers.
Wat is het unieke en duurzame aan deze oplegger:
- De oplegger is anderhalf tot twee ton lichter dan een kipper in vergelijkbare uitvoering en mag daarom meer ton gereed product vervoeren. ForFarmers kan daardoor de CO2-uitstoot per ton vervoerd product met zo’n 8% verlagen.
- De oplegger combineert de voordelen van een tank en een kipper en is daardoor voor meerdere doeleinden geschikt. Dankzij een onderlossysteem kan hij zonder te kiepen losse diervoeders en grondstoffen los storten. Daarnaast beschikt hij over een sluis om mengvoeders en grondstoffen in voersilo’s te blazen.
- De oplegger is voorzien van een VSE besturingssysteem; een hydraulisch stuursysteem dat de wielen van de oplegger kan laten insturen, zonder dat de truck meedraait. Dit vergemakkelijkt het lossen op locaties waar de ruimte beperkt is. De erfbereikbaarheid neemt hiermee enorm toe.
- Dankzij het multifunctionele karakter van de oplegger is een retourlading makkelijker te realiseren. Dit zorgt voor een vermindering van het aantal lege kilometers, één van de doelstellingen van het duurzaamheidsbeleid van ForFarmers.
Duurzame en veilige oplossing
De ontwikkeling en aanschaf van deze innovatieve oplegger past binnen de duurzaamheidsstrategie van ForFarmers. In het Verenigd Koninkrijk is de kipper het belangrijkste transportmiddel voor diervoeders. Werken met een kipper levert echter meer potentieel onveilige situaties op dan werken met een bulkauto. Kipper-chauffeurs moeten met meer factoren rekening houden. De kipper kan bijvoorbeeld alleen op een vlakke ondergrond kiepen. Ook kan er niet gekiept worden dicht bij hoogspanningskabels, terwijl op veel agrarische bedrijven in het Verenigd Koninkrijk deze kabels over het erf lopen. Veel gebouwen zijn ook te laag om met een kipper binnen te kunnen lossen.
Frank van Kerkhof: “Ik vroeg me af of we hier een oplossing voor konden bedenken. Dankzij de samenwerking hebben we nu een duurzame oplossing ontwikkeld die de nadelen elimineert. Het prototype hebben we nu negen maanden in gebruik. We hebben inmiddels, deels samen met onze partner AB Texel, vijftien opleggers aangeschaft. Vier gaan er in Nederland rijden, vijf in Duitsland en zes in het Verenigd Koninkrijk.”