Column: Boekhouding niet langer op straat
Gelijk elk begin van een nieuw jaar komen adviesbureaus weer massaal voor de dag met onze winstcijfers over het afgelopen jaar. Toch een kanttekening.
DLV
Nadat in de eerste week van januari alle landbouwsites de koppen vulden met onze voerwinstcijfers over 2013 waren de reacties van varkenshouders niet van de lucht. De meeste kritiek daarbij gaat dan al gauw richting de adviesbureaus. Vervolgens plaatste Boerderij een kop: “Voerwinstgegevens rollen over elkaar heen”, verwijzend naar de veelheid aan publicaties alsook naar de verschillen.
Daarop kwam echter een kritische reactie van Paul Bens, directeur DLV. Zij publiceren wel voor hun klanten op de eigen website, maar leveren niet zoals het lijkt massaal aan bij de pers.
Sterker nog, Bens geeft aan dat hij dit driftige knip- en plakwerk van de pers ook niet kan waarderen en de kop is inmiddels aangepast. Dat plaatst publicatie toch in een ander daglicht.
Excuses
Dacht zelf eerlijk gezegd ook dat alle adviesbureaus zelf persberichten de wereld instuurden, ik kijk daar in het geval van DLV nu in ieder geval anders tegenaan, excuses voor eerdere kritiek.
Had het eigenlijk wel moeten weten, weblogs die ik op mijn eigen FarmFocus website plaats staan ook binnen no-time elders op internet, zelf lever ik ze nooit aan andere websites. Niet dat ik hier moeite mee heb, het is immers internet en internet is gratis rondpompen van informatie, maar een bronvermelding is dan wel het minst gevraagd.
Hier ligt wellicht ook een eerste sleutel tot verbetering voor publicaties van derden, webredacteuren nadrukkelijk vragen om bronvermelding danwel aan te laten geven dat het een persbericht betreft of vragen om een kopieverbod.
Knippen en plakken
Het is algemeen bekend dat webredacties niet de boer op gaan voor nieuws, hun werk bestaat vooral uit knippen en plakken. Dat ligt niet aan de redacteuren, maar aan het feit dat internetnieuws gratis leesvoer is. Alleen adverteerders betalen en mogen als wederdienst een beetje meeschrijven.
Zo krijgen we over enige tijd weer een nieuwe golf van voerwinstcijfers, maar dan van het bedrijfsleven. Nu al staat vast dat allen bij specifiek hun eigen klanten ver bovengemiddelde cijfers noteren. Als gemiddelde wordt dan vaak Agrovision aangehouden omdat die ook naar hartenlust uw cijfers openbaar maken.
De mijne echter niet meer, als boer kun je ook zelf afscheid nemen. Mijn accountant heeft eveneens verzekerd dat ze discreter met mijn klantgegevens om zullen gaan.
In eigen hand
Oud NVV-voorzitter Willy van Gemert weet hoe de hazen lopen en vraagt in een andere forumdiscussie of de redactie niet beter uit kan zoeken wat de slachtkosten per slachterij en wat de fabriekskosten per mengvoerleverancier bedragen. Dat zou voor hem pas toegevoegde nieuwswaarde zijn.
Weer een ander vraagt om de salarissen van directie en medewerkers op te vragen. Uiteraard met een kwinkslag bedoeld, maar de strekking is duidelijk, varkenshouders willen ook niet hun resultaten worldwide gepubliceerd zien. Ook niet op bedrijfseigen websites, want dat staat hieraan gelijk.
Besloten kennisdeling bieden we met FarmFocus al vijf jaar aan met als bijkomend voordeel dat binnen groepen anonimiteit uitgesloten is. Precies andersom dus, niet openbaar, wel op naam en toenaam en voor iedere organisatie/groep/bedrijf beschikbaar.