Column: 135.000 euro aan mestafzetkosten
Elke week zijn we een aantal uren bezig met een geordende mestafvoer in de stallen en dan nog de wekelijkse afvoer per vrachtwagen. De bedrijfsfactor Mest mag gerust met een hoofdletter worden geschreven, jammer genoeg wel met een uitsluitend negatieve lading.
Deze week de thema-avond Mest in en om de showrooms met tal van innovaties. Ooit zullen we in staat zijn om het negatieve van mest om te buigen naar een positieve factor van betekenis, mest bestaat immers uit waardevolle mineralen.
Telkens 6 vrachten
Op ons eigen bedrijf zetten we 52 weken per jaar telkens 6 vrachten af vanuit één centrale laadplaats. In het voorjaar gaat nog wat dunne kraamstalmest op eigen en naburige gronden, maar dat aandeel wordt jaarlijks kleiner. Al vele jaren op rij maak ik een vaste jaarafspraak met hetzelfde bedrijf, daartoe zitten we een paar uurtjes bij elkaar en dan ook het gehele jaar niet weer. Dat deel loopt dus als vanzelf en ook de chauffeurs zijn kind aan huis.
Tijdens de dag van laden laten we zoveel mogelijk mest af van de afdelingen die de week erop leeg komen. Het schoonspuitwater komt dan terecht is een lege put, we hebben nog een paar diepe kelders die als buffer dienen. De kraamstal heeft een eigen put om zo deze dunne mest gescheiden van de andere mest te kunnen houden. Dan zijn er nog spoelgoten die dagelijks worden geleegd.
Boete teruggebracht
Het klinkt allemaal simpel, maar iedereen weet dat het niet vanzelf gaat en continue aandacht vraagt. Een pomp die verstopt zit met pipetten, een riool met obstipatieproblemen, een afdeling waar dikke mest en zaagselresten in de hoeken achterblijven.
De boete is overigens al met 90 procent teruggebracht en we gaan voor 100 procent. Ik stel voor dat we deze discussie verder voeren op het FarmFocus Platform. Iedereen is van harte welkom op de thema-avond.