Column: Volwassenen hebben update nodig
„Wat doe jij eigenlijk?” „Ik ben redacteur bij een vakblad voor varkenshouders.” „Oh.”
Toen kwamen de vragen. „Mogen kippen in Nederland echt niet meer in kooien worden gehouden?” Ik leg uit dat dat klopt en dat kippen sinds 1 januari 2012 in Nederland niet meer in kooien mogen worden gehuisvest.
Ze vraagt dan ook nog even hoe dat dan zit met het pluimveebedrijf bij ons in de buurt. „Dat is vast een stal met etages, of niet?” Gelukkig ben ik daar zelf al eens geweest en kan haar dus vertellen dat het om een scharrelstal gaat, zonder etages.
Gaan kijken
Dan praten we nog even door over welzijn. Varkens en kippen horen wat haar betreft niet thuis in hokken en donkere stallen. Ik vraag haar of ze ooit al eens op een pluimvee- of varkenshouderij is geweest. Ze ontkent. Het trekt haar niet. Ik vertel haar dat ze eigenlijk een keer moet gaan kijken omdat ze anders geen reële mening kan vormen. Haar antwoord: „Eigenlijk klopt dat wel.”
Meldpunt onvoldoende
Dan moet ik denken aan het meldpunt voor valse lesstof. Een goed idee van de NVV, want als we onze kinderen al een verkeerd beeld laten krijgen van de agrarische sector, hoe gaat deze sector dan de toekomst in?
Maar na het gesprek met onze oppas denk ik niet dat het meldpunt voldoende is. Kinderen leren niet alleen uit boeken, maar ook van verhalen die volwassenen vertellen of discussies die volwassenen voeren op bijvoorbeeld een verjaardag. Het is dus niet alleen noodzaak de lesstof up-to-date te krijgen, maar we moeten de gemiddelde Nederlander up-to-date krijgen over de sector.
Ik neem de oppas binnenkort een keer mee naar een bedrijf, ben benieuwd hoe ze de sector ziet na een bezoek en een gesprek met de boer of boerin.