De Groene Weg komt met EKO-code varkensvleesketen
Met de introductie van de EKO-code geeft De Groene Weg invulling aan nieuwe eisen die binnen het EKO-keurmerk gesteld worden. Stichting EKO-keurmerk brengt met ingang van 1 januari 2018 vernieuwingen binnen dit keurmerk aan, om het verder te versterken en onderscheidend te maken.
De stichting wil het EKO-keurmerk opbouwen volgens de vier principes van de internationale overkoepelende biologische beweging IFOAM: het beginsel van Eerlijkheid, Zorg, Gezondheid en Ecologie. Daarbij heeft de stichting twaalf themagebieden geformuleerd, van waaruit het EKO-keurmerk vorm krijgt. Op deze thema’s moeten door de deelnemers aan het EKO-keurmerk stappen worden gezet.
EKO-code maatlat
Manager Allard Bakker van De Groene Weg: „Met de EKO-code geeft De Groene Weg samen met haar leveranciers verregaand invulling aan de twaalf thema-gebieden binnen het EKO-keurmerk. Binnen de EKO-code kan elke De Groene Weg-leverancier zichzelf - via een EKO-code maatlat - op deze gebieden scoren.”
Uitgangspunt is dat de leveranciers zich jaarlijks minimaal twee doelstellingen stellen, die zij moeten behalen om het jaar erna een hogere score op de maatlat te krijgen. Dit zorgt voor een jaarlijkse verdere verduurzaming van de biologische varkensvleesketen van De Groene Weg.
De Groene Weg gaat de EKO-code maatlat per 1 januari 2018 binnen de leveranciers-vereniging in de praktijk brengen. Vanaf januari kunnen alle leveranciers hun maatlat digitaal via de website www.eko-code.nl invullen. Volgens Bakker wakkert de EKO-code de innovatiekracht binnen de keten aan.
Storytelling
Bakker verwacht dat er vanuit de markt veel behoefte is naar het nieuwe gecertificeerde varkensvlees.
„De retail is op zoek naar verhalen. Zij zeggen letterlijk tegen ons: ‘We zijn op zoek naar zoveel mogelijk verschillende verhalen van het boerenerf. De consument wil weten waar zijn product vandaan komt en hoe dit geproduceerd is.’ Wij hebben prachtige voorbeelden van duurzaam handelen die verankerd zitten in het DNA van onze keten. Het is tijd om die beter zichtbaar te maken.”
Groeiende omzet
De omzet van biologisch vlees in Nederland groeit gestaag met gemiddeld zo’n 6 tot 7 procent per jaar. De Groene Weg vierde vorig jaar haar 35-jarig bestaan en is anno 2017 volgens Vion ruimschoots marktleider in de biologische vleessector in Nederland.
„De vraag in de markt vormt voor De Groene Weg het uitgangspunt,” zegt Bakker. “De maatschappij verandert snel; de consument wil verantwoord voedsel kopen uit duurzame, transparante ketens.” De Groene Weg wil een voorloperspositie innemen in verdere verduurzaming van de biologische voedselproductie. Bakker: “De EKO-code geeft ons een leidraad bij het invullen van deze ambitie.”
De EKO-code van De Groene Weg gaat per 1 januari 2018 van start. Vanaf dan vindt ook communicatie hierover plaats vanuit onder andere De Groene Weg-slagerijen aan de consument.