Varkens in Nood lanceert binnenkort een online dierwelzijnscheck
De Groene Weg introduceert EKO-code voor varkensvleesketen
Met de introductie van de EKO-code gaat De Groene Weg voor een nog duurzamere voedselproductie. De Groene Weg is anno 2017 ruimschoots marktleider in de biologische vleessector in Nederland. „De vraag in de markt vormt voor De Groene Weg het uitgangspunt", zegt manager Allard Bakker. Volgens hem wil de consument verantwoord voedsel kopen uit duurzame, transparante ketens. De EKO-code geeft volgens hem De Groene Weg een leidraad om die ambitie in te vullen.
Pro-actief
Stichting EKO-keurmerk brengt met ingang van 1 januari 2018 vernieuwingen binnen dit keurmerk aan, om het verder te versterken en onderscheidend te maken. De stichting wil het EKO-keurmerk laden volgens de vier principes van de internationale overkoepelende biologische beweging IFOAM: het beginsel van eerlijkheid, zorg, gezondheid en ecologie. Daarbij heeft de stichting twaalf themagebieden geformuleerd, waarop de deelnemers aan het EKO-keurmerk stappen moeten zetten.
EKO-code maatlat
Allard Bakker: „Binnen de EKO-code kan elke leverancier - via een EKO-code maatlat - op deze gebieden scoren. Uitgangspunt is dat onze leveranciers zich jaarlijks minimaal twee doelstellingen stellen, die zij moeten behalen om het jaar erna een hogere score op de maatlat te krijgen. Dit zorgt voor een jaarlijkse verdere verduurzaming van de biologische varkensvleesketen van De Groene Weg. Wat we al jaren doen, gaan we beter inzichtelijk maken.”
Boodschap uitdragen
De omzet van biologisch vlees in Nederland groeit gestaag met gemiddeld zo'n 6 tot 7 procent per jaar. Biologische varkenshouders hebben een natuurlijke drive om meer dan alleen door het produceren van biologisch varkensvlees een bijdrage aan hun omgeving te leveren. Ze zijn vaak al jaren bezig met zaken als natuurbeheer, vogelbeheer of het hebben van bijvoorbeeld een zorgfunctie. Allard Bakker: „Onze leveranciers ontplooien allerlei activiteiten en doen veel meer dan wat de biologische EU-wetgeving voorschrijft. We zien dat de EKO-code de innovatiekracht binnen de keten aanwakkert. Wij willen als De Groene Weg innovaties en de sociale betrokkenheid voor een betere omgeving meer uitdragen naar het grote publiek.” Daarbij is de retail op zoek naar verhalen van het boerenerf.
Dierwelzijnscheck Varkens in Nood
De consument kan na de jaarwisseling dus rekenen op nog meer vleescoderingen in de schappen van de supermarkten. De kans stijgt dat consument door de bomen het bos niet meer zien. Varkens in Nood herkent dit probleem en onderneemt neemt actie. Woordvoerder Frederieke Schouten zegt hierover: „Het is goed dat er veel keurmerken zijn. Dat duidt op veel innovaties. Maar Beter Leven één ster gaat ons bijvoorbeeld nog niet ver genoeg qua dierwelzijn.” Het is echter vaak onduidelijk op de verpakking hoe het met het dierwelzijn gesteld is bij die verschillende certificeringen. Dit is voor Varkens in Nood reden om binnenkort een ‘Dierwelzijnscheck’ voor verschillende vleessoorten te introduceren. „Deze krijgt een plaats op onze site”, zegt Schouten. Consumenten kunnen daar gewaar worden wat voor vlees men in de kuip heeft als het om dierwelzijn gaat.”
Beeld: Ellen Meinen