EC trekt extra geld uit voor promotie afzet landbouwproducten
In totaal trekt de commissie 169 miljoen uit om de afzet van EU-producten over de hele wereld te bevorderen. Dat is 27 miljoen euro meer dan in 2017. Het betreft de cofinanciering van afzetprogramma’s, die breed kunnen worden ingezet.
Twee derde van het beschikbare budget is bedoeld voor de bevordering van de afzet van EU-voedingsproducten naar niet-EU-landen. Daarmee ligt de focus op agrovoedingsproducten die een groot groeipotentieel hebben in landen als Canada, Japan, China, Mexico en Colombia.
Voor programma's binnen de EU, legt de commissie de nadruk op het informeren van consumenten over de verschillende kwaliteitsregelingen en -labels van de EU. Als voorbeelden noemt men herkomsttracering en biologische producten.
Sectorale financiering zal onder andere gaan naar programma's ter bevordering van het duurzaam fokken van dieren. Er is ook geld gereserveerd voor campagnes ter bevordering van gezonde voeding.
Voorstel indienen op portaalsite
Een breed scala aan organisaties, zoals vakverenigingen, producentenorganisaties en met afzetbevordering belaste agrovoedingsinstanties, komen in aanmerking voor de financiering. De commissie roept op tot het indienen van voorstellen. Aanmelden kan tot uiterlijk 12 april 2018 via een daartoe bestemde portaalsite. De Commissie zal de voorstellen vervolgens beoordelen en maakt in het najaar bekend wie voor de subsidie in aanmerking komt.
Volgens Eurocommissaris Phil Hogan waren er vorig jaar bijna tien keer zoveel aanvragen voor agrovoedingspromotieprogramma's als dat er budget beschikbaar was. Hij adviseert dus niet te lang te wachten om een aanvraag in te dienen.