DLV: Tweede locatie niet altijd rendabel
Daarvoor waarschuwt Marco Hol van DLV Advies. Wie overweegt een tweede locatie te kopen moet er rekening mee houden dat de locatie niet meteen rendeert. Volgens Hol is de aanloopperiode circa 1,5 jaar. „Vaak moet er achterstallig onderhoud plaatsvinden. Dat vraagt een investering.”
Hol heeft ervaren dat de varkenshouders die succesvol een tweede locatie exploiteren niet per definitie de varkenshouders zijn die de meeste biggen per zeug spenen of de beste groeiprestaties leveren. „et zijn ondernemers die hun in en verkoopmanagement goed op orde hebben en dat kunstje op een tweede locatie kunnen kopiëren. Het evenaren van uitstekende technische resultaten op een tweede locatie is een stuk moeilijker”, zegt Hol.
Personeel cruciaal
De rendabiliteit van de tweede locatie valt of staat met het aanwezige personeel, vertelt Hol. „Een goede bedrijfsleider kan geld verdienen voor de eigenaar, maar moet ook een goed salaris geboden worden.”
Een valkuil noemt Hol het aannemen van de vorige eigenaar van het bedrijf, vooral als het een gedwongen verkoop is. „Er is een reden waarom deze persoon het niet gered heeft als ondernemer. Maar ook als het een vrijwillige verkoop betreft moet je oppassen. Iemand die zijn hele leven zelfstandig ondernemer geweest is, laat zich op zijn voormalige bedrijf geen andere werkwijze opdringen.”
Tekst: Tom Schotman
Groeide op een vleeskuikenbedrijf in het Achterhoekse Vragender op. Schrijft sinds augustus 2013 voor Pluimveeweb.nl, vakblad Pluimveeweb, Pigbusiness.nl, vakblad Pig Business en de regionale agrarische vakbladen van Agrio.
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: DLV Advies