Overheid moet consumptie biologisch stimuleren
Dit is één voorstel uit het tien-puntenplan van de biologische sector die de sector aan de politiek wil voorleggen.
Het huidige aandeel van biologische producten steeg vorig jaar met slechts 0,02 procent. 3,21 procent van de verkocht producten was vorig jaar biologisch. In 2018 ging het om 3,19 procent. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau IRI.
De biologisch sector haalt de doelstelling van Europa niet op deze manier volgens Michaël Wilde, directeur van brancheorganisatie Bionext. Dat zegt hij tegen de NOS. In 2030 moet de biologische sector een marktaandeel van gemiddeld 25 procent bezitten.
Reclamecampagne overheid
Een ander punt in het tien-puntenplan is een grootschalige reclamecampagne over de inhoud en de waarde van de biologische landbouw. Dit gebeurt in landen als Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland al, volgens Wilde. Daardoor hebben consumenten veel meer kennis over biologisch voedsel.
Volgens onderzoeksbureau IRI is het logisch dat de groei in verkoop afneemt. De scheiding van reguliere en biologische producten vervaagt steeds meer. Er komen volgens het onderzoeksbureau steeds meer producten op de markt die niet biologisch, maar wel duurzaam zijn. De Nederlandse consument neigt dan eerder naar het goedkoopste product.
Zuivel blijft veruit het populairste biologische product. Door grote merken als Arla en FrieslandCampina, krijgt deze groep makkelijk een grote boost. Ook biologische eieren zijn populair onder Nederlandse consumenten. Het aandeel biologisch in de landelijke varkensvleesproductie is 1 procent.