Omzet Beter Leven keurmerk stijgt in 2020
Het Beter Leven-keurmerk werd in 2007 geïntroduceerd. Het systeem is door de Dierenbescherming opgezet om de consument te helpen bij het maken van een ‘diervriendelijke keuze'. Dit jaar vallen 3,7 miljoen varkens, 29 miljoen vleeskuikens en 4,7 miljoen leghennen onder het keurmerk. De cijfers zijn bekendgemaakt als start van de ‘Beter Leven week’. Aan de achtste editie doen meerdere supermarkten, producten en aanbieders mee.
De Beter Leven week staat in het teken van het thuis zijn door de coronacrisis. Zo nodigt de Dierenbescherming via de nieuwe campagne de consument uit om zijn eigen ‘sterrenchef te zijn’. Dit kan volgens de Dierenbescherming door producten met sterren te gebruiken. „Hoeveel sterren de consument ook kiest, voor ons is het nu vooral van belang dat het mensen duidelijk wordt dat je misschien vaker dan je denkt momenten van de dag hebt waarop je eens stil zou kunnen staan bij dierenwelzijn, bij de keuze over wat je eigenlijk in je mond stopt”, aldus manager Marijke de Jong.
Ook aantal snacks stijgt
Ook het aantal snacks met Beter Leven-vlees stijgt. Volgens het onderzoeksbureau IRI is van alle verkochte snacks, zoals bitterbalen, kroketten en frikandellen, 10% voorzien van het Beter Leven Keurmerk met één of meerdere sterren.