‘In tijden van lage prijzen doen concepten het beter’
De huidige Europese varkensmarkt verkeert in slecht weer, maar deze verhalen gaan vooral over de biggen en varkens die in de vrije handel worden verkocht. Opvallend genoeg hebben de varkenshouders die produceren voor het Beter Leven-keurmerk, weinig problemen met de afzet van biggen en slachtvarkens. De vraag vanuit de supermarkten blijft als vanouds en alle biggen en varkens worden volgens verschillende handelaren normaal en vlot afgezet.
Het aanbod en de vraag blijven op elkaar afgestemd; ook in tijden van een groot aanbod van varkens in de vrije handel. De retail heeft zich immers verplicht om alleen varkensvlees met het Beter Leven-keurmerk in de winkelschappen te leggen en zal dus geen varkens afnemen uit de vrije handel.
Europees concept?
Als varkenshouders meer zekerheid hebben over de continuïteit van hun bedrijf door concepten dan is de vraag, gezien de grillige markt met vele prijsfluctuaties en gepaard gaande onzekerheid, of dit niet de toekomst is voor de varkenshouderij. Moeten er niet meer concepten komen of moet het Beter Leven-keurmerk of een dergelijk concept niet naar een Europese schaal worden uitgebreid? Ligthart: „Meer concepten voor de toekomst is zeker een goede ontwikkeling vanuit een bedrijfseconomisch perspectief. De Nederlandse varkenssector moet het namelijk juist hebben van de toegevoegde waarde. Produceren tegen de laagste kostprijs in Nederland zal moeilijk zijn in de toekomst. Voor een toegevoegde waarde en toekomstperspectief hebben we echter wel een buitenlandse markt nodig.”
Ook POV-voorzitter Linda Janssen ziet toekomst in concepten. „Wat wij in het afgelopen jaar gezien hebben, is dat het Beter Leven beter loopt dan de vrije markt. Sterke ketens en keurmerken zijn zeker de toekomst. Uiteraard met eerlijke kosten en marge. Samen met omringende belangenorganisaties in het buitenland hebben we het over Europese keurmerken, maar het probleem is dat de varkenshouderijsector geen sterke positie in de keten heeft. Te veel Europese deuren worden dichtgeslagen. Bedrijven, personen en ketens in het buitenland willen dit niet. Dat horen we vaak. Ze willen geen ruimte geven en oude patronen doorbreken is moeilijk.“
komen hier."
Lees het hele marktverhaal in het vakblad Pig Business van december, dat op 3 of 4 december verschijnt. Ontvangt u het vakblad Pig Business nog niet? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan. Wilt u een abonnement op vakblad Pig Business? Klik dan hier.