Vleesverwerkende industrie: laat prijsvorming van vlees over aan de markt
Eerder dit jaar werd de discussie gestart over een reële vleesprijs die ook de maatschappelijke kosten van vleesproductie dient te weerspiegelen. Eind september stuurde minister Carola Schouten een brief aan de Tweede Kamer waarin zij relevante partijen uitnodigt de noodzaak en mogelijkheden gezamenlijk te onderzoeken.
Vleestaks ongefundeerd
De True Animal Protein Price Coalition (TAPP Coalitie), waar diverse natuur- en milieuorganisaties in zijn verenigd, vindt dat er een van bovenaf opgelegde heffing op vlees moet komen, een zogenoemde 'vleestaks'. De vleessector heeft dat op een aantal argumenten afgewezen. „Met de heffing wordt de onterechte suggestie gewekt dat vlees slecht is voor de gezondheid en voorbijgaat aan de belangrijke bijdrage die vlees levert aan goede gezondheid in de vorm van eiwitten, vitamines, ijzer en mineralen. Daarnaast staat vlees in de schijf van vijf. Een taks is daardoor ongefundeerd in de hoek plaatsen van roken, alcohol en suiker die negatieve gezondheidseffecten hebben."
Tevens in de vleesverwerkende industrie van mening dat een heffing één specifiek voedingsmiddel raakt, terwijl de productie van voedsel in brede zin maatschappelijke kosten met zich meebrengt. Het alleen instellen van een extra prijs voor vlees geeft volgens COV een vertekend en oneerlijk beeld geven richting de consument en is een gratuit gebaar. Het advies van de organisatie is om eerst de maatschappelijke kosten én opbrengsten van vleesproductie en -consumptie goed in kaart te brengen.
Verduurzaming
De COV is van mening dat een hogere vleesprijs wel degelijk realistisch is in het kader van de verduurzaming van de productie en de transitie die de sector hiervoor moet maken. „Overigens investeert de gehele keten nu al jaarlijks miljoenen euro’s in verdere verduurzaming. Dat geldt niet alleen voor boeren, maar ook voor de vleesverwerkende industrie zoals slachterijen die investeren in dierenwelzijn, lagere CO2-emissies, efficiëntere logistiek en duurzame marktconcepten. Een succesvol voorbeeld van verduurzaming is het Beter Leven Keurmerk-vlees, waarvoor een hogere prijs wordt betaald. Ook deze succesvolle innovatie is door de markt geregeld en niet door overheidsingrijpen tot stand gekomen.