Duits boerenprotest effectief: Supermarkten verhogen varkensvleesprijs
Supermarktketen Lidl Duitsland maakte donderdag al bekend dat ze de prijzen voor tien varkensvleesartikelen per direct te verhogen. De toeslag is het equivalent van 1 euro per kilogram vleesproduct. De extra euro gaat direct naar de Duitse varkenshouders toe.
Nu volgt de Rewe Group dit voorbeeld met de verkooplijnen van Rewe en Penny. Het bedrijf maakte vrijdagochtend bekend dat de inkoopprijzen voor varkensvlees tot nader order in lijn zullen zijn met het marktniveau vóór het uitbreken van Afrikaanse varkenspest en de daarmee gepaard gaande volledige ineenstorting van de exportmarkt.
Versterk binnenlandse landbouw
De retailers geven aan dat ze de extra inkomsten door geven aan de zeugenhouders en vleesvarkenshouders. Waar mogelijk zullen ze contractuele afspraken maken om dit te waarborgen. Op deze manier willen ze op korte termijn een bijdrage leveren aan het beëindigen van de acute crisis waar de Duitse varkenshouders mee te kampen hebben.
Tegelijkertijd benadrukte de Rewe Group dat zich primair wil richten op een duurzame en langdurige versterking van de binnenlandse landbouw. Daartoe heeft het bedrijf een position paper opgesteld dat wordt besproken met de Duitse Boerenbond en de ‘Land Creates Connection’ beweging.