Forse groei De Groene Weg in 2020 door coronacrisis
De spreiding van de omzetgroei in de winkels loopt van ruim 10 procent tot meer dan 40 procent in een van de grootste winkels. De spreiding van de groei van het aantal klanten loopt van 5 procent tot meer dan 30 procent. „Door de coronapandemie zien we een groeiende groep consumenten die het bewustzijn krijgt dat ‘het anders moet’”, legt Bakker uit. „Als biologische slagerijketen komen we aan die behoefte tegemoet, dat laten de cijfers goed zien. Wij maken een duidelijke keuze en je ziet dat de Nederlandse retail minder duidelijk is in het maken van die keuze. Daar ligt voor ons het ‘gat in de markt’ en daar duiken we graag in.”Een deel van onze slagerijen haalt volgens Bakker een significant deel van hun omzet uit leveringen aan de horeca, wat door de eerste en tweede lockdown grotendeels weg is gevallen. De stijgingen van de winkelomzetten compenseren dit ruim.
Social media en storystelling
Het online bereik van De Groene Weg is in 2020 eveneens fors gegroeid. Bakker denkt dat dit deels komt door de nieuwe website die begin dit jaar is geïntroduceerd en deels door storytelling op Facebook en Instagram. Bakker: „We zijn interviews met bijvoorbeeld onze slagers en filmpjes van de biologische veehouders die aan ons leveren op social media gaan delen. Zo vertellen we het verhaal achter onze slagerijketen en krijgen mensen een beter beeld van wat wij doen en waarom. We leggen bijvoorbeeld uit waarom er een prijsverschil is met regulier vlees. We hebben op beide social mediakanalen samen ruim 13.000 volgers en een bereik van meer dan 200.000 mensen per week. Dat geeft wel aan dat er behoefte is aan deze manier van communicatie.”
Webshop in 2021
De Groene Weg opent in januari 2021 digitaal de deuren van haar webshop. Vanaf dat moment is er dus landelijke dekking. De Groene Weg zoekt echter nog altijd franchisenemers door het hele land. Inmiddels worden tien zaken via franchise geëxploiteerd en is er één eigen filiaal in Eindhoven. De nieuwste slagerij opende in juni van dit jaar haar deuren in Den Haag. “De franchisenemer van dit filiaal had een vliegende start”, aldus Bakker.
Tekst: Reinout Burgers
Al bijna 25 jaar volg en schrijf ik als journalist onder meer over de varkenshouderij en pluimveehouderij. Twee uiterst boeiende en dynamische sectoren met veel gepassioneerde ondernemers.
Beeld: De Groene Weg
Bron: Vion Food Group