Duitse supermarkt Lidl schaft boerenbonus voor varkensvlees af
Verschillende detailhandelaren, zoals Lidl en Rewe, kondigden eind vorig jaar aan financiële steun voor Duitse boeren te zullen doorvoeren door hogere consumentenprijzen en hogere inkoopprijzen. De verantwoordelijkheid voor de distributie werd overgedragen aan vleesmarketeers en slachthuizen en werd uitgevoerd via de slachtingsregeling.
Tien varkensvleesproducten
Lidl had de verkoopprijs voor individuele varkensvleesproducten in december met bijna 20 procent verhoogd ofwel 1 euro per kilogram voor tien varkensvleesproducten. De bonus wilde de retailer gebruiken om varkenshouders te ondersteunen. Nu heeft Lidl de vleesprijzen teruggebracht tot het niveau van de concurrentie en daarmee de solidariteitsbonus stopgezet.
Concurrentienadeel
Lidl geeft nu aan dat de markt de solidariteitsbonus niet heeft gevolgd, waardoor het voor de supermarkt niet mogelijk om de prijzen permanent en als enige op een verhoogd niveau te houden. Als gevolg daarvan voelde Lidl een aanzienlijk concurrentienadeel. Lidl wil nu in overleg met de varkenshouders kijkt hoe zij de boeren kan blijven steunen.