Gezondheid en werkgemak trends in benodigdheden
Een bekende en beproefde manier om bepaalde zaken of ontwikkelingen in beeld te krijgen is het visualiseren ervan. In dit geval, waarbij het gaat om een beeld te krijgen wat u allemaal nodig hebt of gebruikt, vanaf het moment van wakker worden tot het weer naar bed gaan. En dan uitschrijven waar, welke en hoeveel nodig blijkt van een product of een productgroep.
Immers, na het opstaan, ontbijt en naar de stal lopen, is al direct sprake van de inzet van bedrijfsmaterialen. De toegang via een poort of deur, mogelijk ondersteund met een camera-installatie, die gaat vaak wat langer mee, maar ongemerkt bent u al toe aan het derde (hang)slot van dit jaar. Vandalisme, roest of sleutel kwijtraken vraagt om versneld vernieuwen. Maar, hoeveel kostte dat eigenlijk?
Tot 150 producten
Eenmaal binnen gaan uw ochtendkleren weer uit en trekt u, na het douchen, de bedrijfskleren met een overal aan. Ongemerkt is ondertussen zeep of shampoo gewoon beschikbaar, liggen schone handdoeken (waspoeder, wasmachine) klaar, en zijn er liefst gepersonaliseerde (steunzooltjes of voorzien van andere gemakken) laarzen beschikbaar. U ontsmet uw handen (pompje, pomphouder, middel) nog een keer extra, steekt een thermometer, zakmes en/of kleurstift in de broekzak, waarna pen en schrijfblokje volgen in de borstzak, waar de telefoon al, bij wijze van spreken, zit vastgegroeid. Een varkenshouder is nog geen 5 minuten in de stal of hij heeft al direct of indirect gebruikgemaakt van meerdere producten die allemaal een keer zijn gekocht in het afgelopen jaar.
De optelsom over de dag van deze los-vast producten loopt op tot 150 producten, weet Constantijn Viezee, global marketing manager van MS Schippers. Hij duidt dan op de zogenaamde zeer roerende zaken, de materialen met een hoge omloopsnelheid. Zo gekocht, zo gebruikt. Maar tegelijk ook ongewenst om ze in enorme voorraden te hebben liggen. Tegelijk, als ze op zijn is er direct een probleem; denk maar eens aan alle zaken rond het insemineren van zeugen. Zonder pipetten gaat dat echt niet meer. „En we moeten ook beseffen dat het in verhouding tot andere kosten zoals voor voer, sperma, energie en hypotheek niet zo veel voorstelt. Toch denk ik, ontbreekt op veel bedrijven het overzicht op de aankoop ervan of is niet één enkel persoon voor de inkoop ervan verantwoordelijk.”
Kostenbesparing
Het mag bijna een wonder heten dat een varkensbedrijf blijft draaien, terwijl er zoveel zaken net wel of net niet aanwezig zijn voor een perfecte bedrijfsvoering. Vaak wordt daarom ook ad hoc bijgekocht om een dreigend tekort te vermijden of omdat de betreffende persoon onbekend is met een nog aanwezige voorraad. Daarbij dreigt dus wel een willekeur wat betreft de kwaliteit, prijs of leverancier. „Een bewust inkoopbeleid kan toch al snel 10 procent kostenbesparing opleveren”, stelt Viezee.
Maar hoe makkelijk zijn deze bedrijfsbenodigheden te vinden in de administratie? Lees dat en de rest van het verhaal in het vakblad Pig Business, dat op donderdag 4 februari is verschenen. Ontvangt u het vakblad Pig Business nog niet? Vraag dan hier een gratis proefnummer aan. Wilt u een abonnement op vakblad Pig Business? Klik dan hier.
Tekst: Henk Wassink
Beeld: Susan Rexwinkel