Duitse Greenpeace eist volledige verbod op vleesreclame
Op basis van een, in haar opdracht opgesteld, juridisch advies wil Greenpeace in Duitsland een verbod op vleesreclame initiëren. Volgens de door Greenpeace geraadpleegde juristen zou dit mogelijk zijn. Een dergelijk verbod zou ook in overeenstemming zijn met de Duitse en Europese wetgeving. Daarbij verwijst ze naar het verbod op tabaksreclame. Volgens Greenpeace zou een reclameverbod kunnen helpen om de vleesconsumptie te verminderen en zo de klimaatcrisis niet verder aan te wakkeren, diersoorten te beschermen en beschavingsziekten terug te dringen.
Populistisch
De Interessegemeenschap van Duitse varkenshouders (ISN) zegt in een reactie: „Wat Greenpeace hier eist is gewoon populistisch, schaadt de binnenlandse varkensvleesproductie en belemmert het dierenwelzijn.” Volgens ISN wordt varkensvlees vergeleken met tabak, extreem gestigmatiseerd en aan de schandpaal genageld met beweringen die niet kloppen. „Wat Greenpeace hier drijft, is gewoonweg alleen maar populistisch!”, aldus ISN-directeur Torsten Staack. Hij plaatst ook vraagtekens bij de verdere gevolgen: „Is het doel het voorkomen van een hoger niveau van het aspect dierenwelzijn en de productie vanuit Duitsland verplaatsen naar andere landen? Want dat is precies wat wordt bereikt als er geen reclame mag worden gemaakt voor programma's inzake oorsprong, regio en dierenwelzijn. En hier maakt het niet uit of het vlees afkomstig is van een conventioneel of het biologisch bedrijf. segment. Waar het om gaat is dat de reclamebeloften worden nagekomen. Vooral in de huidige situatie op de varkensmarkt, hebben we reclame voor vlees nodig!”
Politieke reactie
Het CSU-parlementslid Max Straubinger reageert scherp op de eis van de milieuorganisatie. Hij beschuldigt Greenpeace ervan dit twijfelachtige rapport te gebruiken om uit ideologische overwegingen anti-vlees sentimenten aan te wakkeren. „Zij die een dergelijk reclameverbod eisen, tasten de grondslagen van onze sociale markteconomie aan", aldus Straubinger. „Dit is een onaanvaardbare aantasting van de vrijheid van ondernemerschap. Reclame moet worden toegestaan voor alle legaal in de handel gebrachte producten, inclusief vlees en inclusief prijzen. Een verbod op reclame voor vlees zou fataal zijn voor varkenshouders. Duitsland is de op twee na grootste exporteur van varkensvlees in de wereld.” Volgens Straubinger is het tekenend voor Greenpeace om de boeren juist in de huidige crisissituatie nog een extra last te willen opleggen. „Om ideologische redenen zet Greenpeace zich in voor een veganistisch dieet. Het is een ondoeltreffende poging om de publieke opinie te beïnvloeden met een twijfelachtig verslag. De kwaliteit van ons voedsel was nog nooit van zo’n hoog niveau als momenteel", benadrukte Straubinger.
Tekst: Guus Queisen
Opgegroeid op een gemengd agrarisch bedrijf op een typisch Zuid-Limburgse carréboerderij. Na een financieel/economische opleiding en diverse functies sinds 1985 in deeltijd en sinds 1996 fulltime op freelance basis actief in de landbouwjournalistiek. Volg kritisch alle ontwikkelingen die (in-)direct aan de agrarische sector gerelateerd zijn. Bij Agrio werkzaam voor zowel de papieren als de digitale uitgaven van: Stal en Akker, Pigbusiness, Melkvee en Akkerwijzer.
Bronnen: Interessengemeinschaft der Schweinehalter Deutschlands e.V.), Top agrar Online