ISN roept Duitse supermarkten op om meer varkensvleesreclame te maken
Duitsland heeft nog steeds te maken exportbeperkingen en is daarom aangewezen op de Europese markt. Ook lijken daar de versoepelingen van de coronamaatregelen, net zoals in Nederland, niet binnen handbereik.
ISN noemt het daarom belangrijk dat er voldoende varkensvlees op de binnelandse markt kan worden gebracht via de detailhandel zodat de varkens-file, de zogenoemde 'schweinenstau', teruggebracht kan worden.
Vleesreclame belangrijke rol
De Duitse belangenbehartiger noemt promoties 'buitengewoon nuttig'. Discounter Lidl plaatste paginagrote advertenties in verschillende dagelijkse advertenties voor XXL-varkenspakketten met de nadruk op Duitse origine.
ISN-directeur Torsten Staack: „De huidige Lidl-reclame is een goed voorbeeld van hoe reclame voor varkensvlees er op dit moment uit zou moeten zien. Grote pakketten, geen dumpprijzen en de nadruk op Duitse afkomst. Het klopt precies dat Lidl zich niet laat afschrikken door de huidige misleidende politieke discussies over een (prijs)reclameverbod voor vlees. Andere voedingsdistributeurs zouden hier een voorbeeld van moeten. We missen alleen nog één aspect in de claim van oorsprong: de D van geboren in Duitsland. Het leven van een varken begint immers niet bij 30 kilogram."
Afschaffen boerenbonus
Het was ook diezelfde Lidl die begin februari de'boerenbonus' afschafte. De supermarktketen had de verkoopprijs voor individuele varkensvleesproducten in december met bijna 20 procent verhoogd ofwel 1 euro per kilogram voor tien varkensvleesproducten. De bonus wilde de retailer gebruiken om varkenshouders te ondersteunen. „Als de ene supermarkt de prijzen verhoogt en de andere niet, gaat de consument naar de andere winkel. Als er hetzelfde vlees is, dus dezelfde vleeskwaliteit, dan kan de consument niets worden verweten. En op dat vlak zijn er eigenlijk weinig kwaliteitsverschillen ”, zegt landbouwprofessor Ulrich Enneking in een interview met weekblad Zeit.de.
Volgens de hoogleraar was het experiment gedoemd te mislukken als er geen afspraken waren met de andere supermarkten. Dat zouden volgens hem de kartelregels in Duitsland ook niet toestaan: omdat deze de bedoeling heeft om consumenten te beschermen tegen dergelijke prijsstijgingen. Enneking merkt op dat er onder de bevolking een verlangen zou zijn naar meer duurzaamheid en kwaliteit. Een prijsverhoging zou echter alleen werken als de omstandigheden echt omhoog gingen.
Betere etikettering
Volgens Duitse consumentenbond meldt zijn er zeker manieren waarop supermarkten hogere prijzen voor vleesproducten kunnen afdwingen: betere etikettering van de goederen met informatie over wat een kostenstijging veroorzaakt. Deze bevinding wordt ondersteund door een evaluatie van Greenpeace, die de milieuorganisatie in 2020 publiceerde.
Over de studie zegt Enneking: „Ongeveer een derde van de burgers zou meer geld uitgeven aan vlees. Maar alleen als blijkt dat het vlees van betere kwaliteit is, bijvoorbeeld in het verwerkingsproces dat het dierenwelzijn beïnvloedt. Als er zelfs maar een combinatie van smaak en ethiek wordt geserveerd, dan acht ik nog hogere prijzen mogelijk. "