Duitse vleesgigant Tonnies gaat vegafood uitbreiden
„Omdat de vraag van de consument en het vertrouwen in de producten duurzaam groeit", zo verklaarde algemeen directeur Maximilian Tönnies in een vraaggesprek met de Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) de nieuwe strategie. Alleen al in het eerste kwartaal van vorig jaar steeg de verkoop van vleesvervangende producten bij Tönnies met 37 procent tot ruim 20.000 ton.
In juni moet de nieuwe nog grotere fabriek klaar zijn. „We zien de productie van vegetarisch en veganistisch voedsel niet als concurrentie voor onze vleesproducten", zegt Tönnies. De verkoop van vleesvervangende producten bij Tönnies behaalde vorig jaar een omzet van 273 miljoen euro, tegen meer dan 40 miljard euro voor ‘reguliere’ worst en biefstuk.
Vraag acht procent gestegen
De vraag naar vega+natuurlijk is in Duitsland sinds 2015 elk jaar met gemiddeld acht procent gestegen. Tönnies mikt vooral op jonge gezinnen en alleenstaanden in de leeftijdscategorie tussen 16 en 45 jaar.
Onderbouwing voor de aangepaste strategie wordt ook geboden door een actuele studie naar het koopgedrag van Duitsers: de focus ligt vooral op gezondheid en duurzaamheid. Dat blijkt volgens Tönnies ook uit de recente omzetstijging in de veggie-food-sector van 37 procent in één kwartaal.