Helft van 1.041 respondenten vindt dagelijks eten van vlees niet meer van deze tijd
In het kader van 'de week zonder vlees', die vorige week werd gehouden, voerde onderzoeksbureau Markteffect de Vleesvervangers Monitor uit. Daaruit blijkt dat 94 procent van de Nederlanders inmiddels bekend is met de term vleesvervangers. Daarnaast vindt 48 procent van de Nederlanders dat iedere dag vlees eten niet meer van deze tijd is.
Ontwikkelingen rondom vleesconsumptie
Van de Nederlanders die minimaal één keer per maand vleesvervangers nuttigen, geeft 70 procent aan dat het dagelijks eten van vlees niet meer van deze tijd is. Onder flexitariërs is dit percentage 75 procent, tegenover 16 procent van de alleseters. Uit het onderzoek is daarnaast gebleken dat, ten opzichte van de meting van augustus 2020, het aantal Nederlanders dat vrijwel iedere dag vlees of vis eten wederom is gedaald. In 2019 was dit 55 procent, in 2020 50 procent en momenteel is dit 45 procent van de Nederlanders. Aan de hand van deze cijfers is de verwachting voglens het marktbureau dat het percentage Nederlanders dat dagelijks vlees of vis eet de komende jaren zal blijven dalen.
Uit het onderzoek blijkt ook dat de term ‘flexitariër’ wordt verward met de term ‘alleseter’. Volgens de definitie wordt een flexitariër gezien als iemand die bewust minimaal één keer per week geen vlees of vis eet. Van de gedefinieerde flexitariërs in dit onderzoek, voelt 42 procent zich het meest aangesproken door de term ‘alleseter’. De term flexitariër lijkt niet zo te leven onder de consument.
Plant based in opkomst
De vleesvervangers zijn dus algemeen bekend, maar de bekendheid rondom de term ‘plant based’ is daarentegen nog in opkomst. Dana van Hoof, Category Manager bij supermarkt Plus, geeft aan dat er steeds vaker naar een ander eiwitcomponent dan vlees wordt gezocht: „De trend van de vleesvervangers lijkt over te gaan naar producten die gemaakt zijn van bijvoorbeeld groenten en bonen, dit noemen we ook wel de plant based producten.”
Volgens het onderzokesbureau is er nog wel een behoorlijk gat tussen de bekendheid van plant based versus de bekendheid van de term vleesvervangers.Plant based producten worden het vaakst gegeten door jongeren tot en met 34 jaar: 35 procent. Ter vergelijking, onder Nederlanders van 55 jaar en ouder is dit slechts 17 porcent. Er is ook een verschil te zien tussen mannen en vrouwen: 30 procent van de vrouwen eet wel eens plant based producten, tegenover 21 procent van de mannen.