Vion wil CO2-uitstoot in levensmiddelentransport verlagen
Vion heeft half maart de eerste oplegger met aerodynamische uitrusting in ontvangst genomen. „Het brandstofverbruik van een trekker wordt grotendeels bepaald door de aerodynamische eigenschappen van de oplegger”, aldus Sven Janssen, directeur Logistics bij Vion. “Hoe beter de aerodynamica, hoe lager de luchtweerstand en daarbij ook het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van de trekker." Met dit verband houden de aerodynamische ontwerpers van Betterflow zich sinds 2014 bezig en maken concrete producten: de perfecte partner voor een pilotproject van Vion.
Het verbruik van de trekkers, en daarmee ook de CO2-uitstoot, is afhankelijk van de rijcyclus, de lading en de voertuigconfiguratie. Om het verbruik en de uitstoot te verminderen, ontwikkelden de ingenieurs van de start-up drie specifieke componenten: een bodembekleding, een vleugel aan de voorkant van de oplegger en een achtervleugelsysteem dat automatisch opengaat bij een snelheid van 60 km/h.
Geleidelijk om te schakelen
Om deze oplossing uit de lucht- en ruimtevaarttechniek voor het eerst met deze opleggers voor de vleesindustrie op de weg te brengen, kiest Vion voor Mercedes Benz AG en de bedrijfswagenfabrikant Schmitz Cargobull als aanvullende partners.
„Met deze 'pilot' voor toekomstgerichte levensmiddelenlogistiek gaan we nu ervaring opdoen. Hierbij streven we ernaar om ons gehele wagenpark geleidelijk om te schakelen", aldus Sven Janssen. Bij een gemiddelde afgelegde afstand van 100.000 km per jaar zou Vion met haar circa 300 opleggers in Duitsland en Nederland ruim een half miljoen liter diesel minder verbruiken en daarmee de CO2-uitstoot met circa 1.500 ton verminderen.